مقالات رشد گیاه

چگونه بهترین لامپ رشد گیاه را برای گلخانه انتخاب کنیم؟

lamp roshd giah 626x450 - چگونه بهترین لامپ رشد گیاه را برای گلخانه انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین لامپ رشد گیاه را برای گلخانه انتخاب کنیم؟

در صورت داشتن گیاهان آپارتمانی گلدار و گیاهان پیوندی و حتی سبزیجات، با استفاده از نور مناسب می توان رشد سریع و سالمی برای گیاهان و محصول مفیدی نیز انتظار داشت.

گیاهان برای تحریک فتوسنتز نیازمند نور بوده تا بتوانند انرژی را به قندهایی که برای رشدشان نیاز دارند تبدیل کنند، اما گونه های مختلف گیاهان در میزان نوری که برای شکوفایی نیاز دارند بسیار متفاوت هستند. نهال و محصولاتی که در محیط داخلی یا منزل در حال رشد هستند برای رشد و میوه دهی به نور بیشتری احتیاچ دارند، بنابراین بسته به آنچه در حال رشد است بهترین چراغ و منبع نوری را برای گیاهان خود انتخاب کنید.

انتخاب حرفه ای ها

درخشان ترین و پرنورترین چراغ رشد گیاه، چراغ های گازی یا تخلیه گازی با نام اختصاری (HID) هستند که از طریق تخلیه الکتریکی نور ساطع می کنند. این منبع روشنایی در هر جایی از خانه، پارکینگ، انباری با استفاده از ابزار خاصی قابل نصب است. دو نوع از لامپ های HID وجود دارد: یکی نوع متال هالید (MH) و نوع دیگر سدیم فشار بالا با نام اختصاری (HPS) می باشد. چراغ های متال هالید با تولید رنگ آبی اثر تشویقی در رشد برگ های گیاهان داشته و چراغ های سدیم فشار بالا با تولید رنگ قرمز سبب تسریع امر گل دهی و میوه در گیاهان می گردند.به دلیل استفاده کوتاه مدت باغبانان خانگی و یا کاربران خانگی از لامپ رشد گیاه، عملا این دو نوع محصول برای این گروه از افراد توجیه اقتصادی نداشته و جستجو بیشتر در حوزه لامپ رشد ارزان خواهد بود.

چرا باید لامپ های ال ای دی یا فلورسنت انتخاب کرد؟

لامپ های ال ای دی و فلورسنت هر دو طیف کاملی از نور خورشید را که مورد نیاز رشد گیاهان می باشد را تولید می کنند. بسیاری از کیت های روشنایی گیاهی موجود در بازار شامل لامپ های LED یا فلورسنت هستند که به دلیل مزایای متعددی که سیستم های LED در برابر نوع فلورسنت دارند آن را به بهترین گزینه انتخابی تبدیل می نماید. برای افراد مبتدی و غیرحرفه ای در این حیطه، اگرچه لامپ های LED در زمان خرید گران تر از نوع فلورسنت هستند ولی در عوض نیمی از برق مصرفی فلورسنت را نیاز دارند و بیش از پنج برابر آن عمر متوسط دارند. یکی دیگر از مزایای مهم لامپ های ال ای دی تولید گرمای کمتر است. لوله فاقد جیوه در نوع ال ای دی نیز کمتر از لوله های فلورسنت خرد می شود و این مهم سبب خطر کمتری در محل دفن زباله ها می گردد.

طرح روشنایی برای نشاها و گیاهان پیوندی

Photo 1 3 Leafy greens inside CELL at MSU Photo by Erik Runkle Mich. St. Univ. 1 500x375 - چگونه بهترین لامپ رشد گیاه را برای گلخانه انتخاب کنیم؟

بذرهای کاشته شده و نهال و گیاهان جوان با کمک طیف کامل نور، هم طول موج های آبی و قرمز، رشد خوبی خواهند داشت. ال ای دی رشد گیاه بهترین گزینه برای تامین این نیاز نوری می باشد. برای نتیجه گیری بهتر منبع نوری را در فاصله ۶ اینچی از شاخ و برگ گیاه قرار دهید. برای افزایش کارایی این وسیله هر ساله لوله های نوری آن از گرد و غبار و آلودگی پاک نمایید.

طرح روشنایی برای گیاهان گلدار

جهت تحریک گیاهان برای گل دهی و میوه در محیط منزل و گلخانه استفاده از امواج نور قرمز ضروری است. برای این منظور از لامپ ها و سیستم های روشنایی LED چون (پروژکتور رشد گیاه و وال واشر رشد گیاه) که مخصوص پرورش گیاهان طراحی شده اند و معمولا با برچسب چراغ رشد که نشانه تولید مقدار زیادی امواج نور قرمز هست شناخته می شوند.

چه میزان نور نیاز است؟

با درنظرگرفتن فضای تحت کشت و یا فضای محیط گیاهان، میزان فضای لازم برای روشنایی نیز مشخص می گردد و پس از آن باید اندازه و وات مصرفی LED رشد گیاه مشخص گردد. به عنوان یک قاعده در نظر داشته باشید که در هر فوت مربع ۲۰ تا ۴۰ وات روشنایی می خواهید

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --