مقالات رشد گیاه

پنج نوع نور تک رنگ که بر رشد گیاه موثر است.

light spectrum 1fedfb94 - پنج نوع نور تک رنگ که بر رشد گیاه موثر است.

نور یکی از ضروری ترین عوامل محیطی برای رشد گیاهان است. این عامل نه تنها منبع اصلی انرژی برای فتوسنتز گیاهان است، بلکه تنظیم کننده مهمی برای رشد و نمو گیاهان نیز به شمار می رود. رشد و نمو گیاه نه تنها از شدت نور (چگالی شار فوتون ، PFD) بلکه از کیفیت نور که به معنی طول موج ها و تابش های مختلف و نسبت های مختلف ترکیب آنهاست، نیز متاثر می شود.گیاهان قادرند تغییرات جزئی در کیفیت نور، شدت نور، مدت و جهت نور را در محیط رشد گیاه تشخیص دهند.

 

 

 

 

نور آبی، قرمز و قرمز-قرمز نقش مهمی در کنترل شکل گیری نور گیاه دارد. برخی گیرنده های نوری مانند فیتوکروم (Phy) ، کریپتوکروم(Cry) و فوتوتروپین(Phot) سیگنال های نوری را دریافت می کنند و از طریق انتقال سیگنال، تغییراتی در رشد و نمو گیاه ایجاد می کنند. در اینجا ما اثرهای برخی از نورهای تک رنگ (با یک باند طول موج خاص) در لامپ رشد گیاه را بر رشد گیاه مورد بحث قرار می دهیم. نور قرمز نور قرمز می تواند مانع طویل شدن بین گره گیاهان شود، انشعابات جانبی و پنجه دهی را افزایش دهد، تمایز گلها را به تأخیر بیندازد، آنتوسیانین، کلروفیل و کاروتنوئیدها را افزایش دهد. با این حال، رنگ قرمز (FR) ، در بسیاری از موارد، می تواند اثرات را با نور قرمز جبران کند. در محفظه رشد با چراغ رشد گیاه سفید به عنوان منبع اصلی نور، تشعشعات اضافی ال ای دی های قرمز-قرمز (انتشار در ۷۳۴ نانومتر) می تواند محتوای آنتوسیانین ها، کاروتنوئیدها و کلروفیل را کاهش داده و طول ساقه گیاه، طول برگ و عرض برگ را افزایش دهد.

 

 

نور آبی

نور آبی در سنتز کلروفیل و کلروپلاست گیاهی بیشتر مورد نیاز است. میزان فتوسنتز سلول های جلبک در زیر نور قرمز کاهش می یابد. اما پس از قرار گرفتن در زیر نور آبی یا اضافه شدن نور آبی به سرعت بهبود می یابد.

بدیهی است که برای فتوسنتز و رشد گیاه، فقط نور قرمز کافی نیست. به عنوان مثال، گندم می تواند چرخه زندگی را در زیر یک چراغ ال ای دی قرمز تکمیل کند. اما برای به دست آوردن تعداد زیادی دانه و گیاهان بلند، باید مقدار مناسب نور آبی را اضافه کنید. با این حال، نور آبی بیش از حد مانع از رشد گیاه می شود، منجر به کوتاه شدن قسمت داخلی، کاهش انشعاب و سطح برگ کوچک می شود. تفاوت های آشکاری بین گونه های گیاهی از نظر نیاز به نور آبی وجود دارد.

 

 

نور سبز

وزن نهال های گوجه فرنگی در زیر نور سفید (شامل قرمز، آبی و سبز) به میزان قابل توجهی کمتر از گیاهان زیر نور قرمز و آبی است. نتایج آزمایش طیفی در مهار رشد بافت نشان می دهد که مضرترین کیفیت نور سبز با حداکثر اوج در ۵۵۰ نانومتر است. در رشد گل همیشه بهار در نوری که تهی از رنگ سبز است، قد، وزن تر و خشک گیاه، ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از گیاهانی که در زیر نور طیف کامل رشد می کنند، افزایش یافته است.

با این حال، مطالعاتی در مورد نور سبز که باعث رشد گیاهان می شود نیز وجود دارد. در سال ۲۰۰۶ ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چراغ سبز اضافی به ترکیبی از نور قرمز و آبی منجر به جلوگیری از رشد گیاهان در هنگام استفاده از چراغ سبز بیش از ۵۰ و در حالی که تقویت نسبت به رشد گیاه زمانی می شود که نسبت سبز کمتر از ۲۴% اثرات رنگ سبز معمولاً برخلاف اثر آبی در باز شدن روزنه است. با این حال، استفاده از نور سبز برای تخم تربچه و هویج می تواند تا دو برابر اندازه مشابه افزایش رشد داشته باشد. براساس مطالعات فتوبیولوژی گیاهی در ۵۰ سال گذشته، دانشمندان فکر می کنند سیستم حس گر سبز (۶۰۰ تا ۵۸۰ نانومتر) و سنسورهای آبی-قرمز رشد و نمو گیاه را در هماهنگی تنظیم می کنند.

 

 

رنگ زرد

نور زرد (۶۰۰-۵۸۰ نانومتر) از رشد کاهو جلوگیری می کند. مردم محتویات کلروفیل کاهوهایی را که در نسبتهای مختلف وزن خشک در نور قرمز، قرمز- قرمز، آبی، زرد و UV رشد می کردند مقایسه کردند، نتیجه نشان می دهد فقط نور زرد (۶۸۰-۵۸۰ نانومتر) می تواند رشد را حتی بیشتر از نور سبز مهار کند.

 

 

نور ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش می تواند سطح برگ گیاه را کاهش داده،  از طولانی شدن هیپوکوتیل جلوگیری کرده، فتوسنتز و بهره وری را کاهش دهد و گیاهان را مستعد حمله عوامل بیماری زا کند، اما می تواند سنتز فلاونوئیدها و مکانیسم های دفاعی را القا کند. UV-B می تواند میزان اسید اسکوربیک و بتاکاروتن را کاهش دهد، اما می تواند در ترویج سنتز آنتوسیانین موثر باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --