مقالات رشد گیاه

آیا لامپ رشد گیاه بر طعم و بوی سبزیجات تاثیرگذار است؟

LED grow light on Flavor and Taste - آیا لامپ رشد گیاه بر طعم و بوی سبزیجات تاثیرگذار است؟

این تصور غلط وجود دارد که طعم سبزیجات فقط بر اساس ژنتیک گونه های گیاهی است و نمی توان آن را با تکنیک های کشت یا شرایط محیطی تقویت کرد. در سناریویی که سایر پارامترهای کشت عادی شده بودند، این امر صادق است. با این حال در مورد امکانات تولید سبزیجات سرپوشیده، این مورد به ندرت اتفاق می افتد. نتیجه کشت همیشه مصالحه ای بین سودآوری، عملکرد و کیفیت محصول است. غالباً، تولیدکننده سبزی فقط بر عملکرد تمرکز دارد و بهبود کیفیت محصول مهم تلقی نمی شود. اما این طرز تفکر توسط تولیدکنندگان محلی مانند کشاورزان عمودی به چالش کشیده شده است. آنها با استفاده از تکنیک های مدرن کشت موفق به تولید محلی محصول با کیفیت بالا و عرضه آن به بازار می شوند.

 

 

به نظر می رسد داشتن نورپردازی بهینه توسط لامپ رشد گیاه می تواند هزینه سرمایه گذاری را افزایش دهد. با این حال، داشتن نور چراغ رشد گیاه ال ای دی، می تواند چرخه های رشد را به میزان قابل توجهی کوتاه تر کند. در این مقاله بیشتر در مورد کشت در زندگی واقعی و پیشرفت های استفاده از روشنایی فتوبیولوژیکی در یک سیستم کشاورزی عمودی توضیح داده شده است.

بالاخره کیفیت چیست؟ وقتی به سبزیجات برگ دار، گیاهان و سبزیجات فکر می کنید، طعم، بو، رنگ، ظاهر، سفتی را جزیی از کیفیت می دانید. مقایسه این ویژگی های ارگانولپتیک که قبلاً ذکر شد، دشوار است، زیرا چیزی است که توسط افراد مختلف ارزیابی متفاوتی می شود. خوشبختانه، ما برخی از پارامترها را داریم که می توان از آنها برای مقایسه های صحیح استفاده کرد.

 

در مطالعه انجام شده توسط دانشگاه آلمریا در اسپانیا (در سال ۲۰۱۸)، بلوغ گوجه فرنگی پس از برداشت تحت تیمارهای مختلف نور مورد بررسی قرار گرفت. گوجه فرنگی خام تحت همه روشهای روشن رنگ قرمز را دریافت کرد اما قرمزی (میزان لیکوپن) در زیر لامپ رشد گیاه ال ای دی که قرمز زیادی نیز در طیف داشتند، بیشتر بود. همچنین، سفتی گوجه فرنگی، اندازه گیری شده با دستگاه تست فشار میوه، تحت طیف قبلاً ذکر شده افزایش یافت. همین طیف نور مصنوعی قبلاً نشان داده بود که آنتی اکسیدان ها را در ریحان افزایش می دهد. این افزایش محتوای آنتی اکسیدان در محصولات مصرفی مزایای بسیار متنوعی را برای مصرف کننده به همراه دارد، اما همچنین از خود گیاه در برابر عوامل بیماری زای قارچی مانند کپک، پشه محافظت می کند. افزایش بوی خاص، افزایش محتوای رزمارینیک اسید، مزایای ضد التهابی برای مصرف کننده و مقاومت در برابر عوامل بیماری زا همگی می تواند به عنوان افزایش کیفیت ناشی از انتخاب طیف مناسب در نظر گرفته شود.

 

عمر مفید با افزایش میزان ماده خشک در سبزیجات برگ دار افزایش می یابد. وقتی گیاه دارای فیبرهای بیشتری باشد و آب کمتری داشته باشد، محصول برای مدت طولانی تری تازه می ماند، زیرا خشک شدن زمان بیشتری می برد. مقدار کل فنولیک با طعم و بوی سبزیجات ارتباط دارد و این نیز با طیف نوری بسیار متعادل افزایش
می یابد. البته اندازه گیری طعم سبزی کار پیچیده تری است زیرا طعم و مزه متفاوت است. همه نتایج نشان داد که نور فتوبیولوژیکی نه تنها عملکرد را افزایش می دهد بلکه کیفیت و طعم سبزیجات را نیز افزایش می دهد.

از آنجا که همه محصولات سبزیجات از نظر ویژگی های کیفی خاص خود متفاوت هستند، مهم است که تولید کننده چراغ ال ای دی مانند پروژکتور رشد گیاه بتواند دانش نحوه دستیابی به اهداف رشد کمی، بلکه کیفی را نیز ارائه دهد. بنابراین، با نورپردازی صحیح می توان کارهای زیادی برای افزایش کیفیت محصول انجام داد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --