مقالات رشد گیاه

تفاوت لامپ رشد گیاه ال ای دی با لامپ معمولی ال ای دی

led bulb 1138x450 - تفاوت لامپ رشد گیاه ال ای دی با لامپ معمولی ال ای دی

چراغ های ال ای دی دارای دوام طولانی به مدت هزاران ساعت می باشند و در مقایسه با لامپ های رشته ای، بازده انرژی بهتری دارند. این امر آنها را به یک گزینه انتخابی مناسب برای مصارف خانگی و تجاری تبدیل
می کند. با وجود تمام مزایای LED ها، ممکن است به استفاده از چراغ رشد ال ای دی برای گیاهان داخلی خود فکر کرده باشید. آیا تفاوتی بین لامپ رشد گیاه با LED های سنتی وجود دارد؟ چراغهای استاندارد LED فقط سبب روشنایی می گردند در حالی که چراغهای رشد ال ای دی دارای طیف وسیع تری از نور آبی و قرمز هستند که به ترتیب باعث رشد رویشی و گلدهی می شوند. در ادامه مقاله به تفصیل این تفاوت خواهیم پرداخت.

 

 

لامپ های ال ای دی

ال ای دی مخفف کلمه (LED=Light Emitted Diode) به معنای دیود ساطع کننده نور است. چراغ ال ای دی دارای میکروچیپ مخصوص خود است. جریانهای الکتریکی به آن ریزتراشه می روند و نور ال ای دی را تامین می کنند. این لامپ ها همچنین دارای یک سینک حرارتی هستند که زمانی که LED گرم می شود، سینک حرارتی گرما را جذب نموده و سپس با دفع گرما مانع از سوختن ال ای دی می گردد و در واقع بخشی از لامپ است که به طور کلی سبب خنک نگهداشتن ال ای دی می گردد. ال ای دی ها از بسیاری جهات از چراغ های رشته ای بهتر عمل می کنند، به ویژه هنگامی که صحبت از بهینه سازی مصرف انرژی می شود زیرا بر اساس تحقیقات صرفه جویی آنها ۹۰ درصد بیشتر از چراغ های رشته ای است. نحوه عملکرد روشنایی ال ای دی این است که وقتی منبع نور خود را روشن می کنید، جهت دار است. این بدان معناست که چراغ LED در جهت خاصی تأمین روشنایی را هدف گرفته است. حال آن را با لامپ فلورسنت جمع و جور یا CFL و همچنین لامپ های رشته ای مقایسه کنید، جایی که نور به هر جهت می رود. از آنجا که مقداری از نور بیهوده هدر می رود، این کارایی مصرف انرژی را کاهش می دهد. ال ای دی ها نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای کیف پول ما نیز انتخاب هوشمندانه تری می باشند. بیشتر چراغ های LED حدود ۵۰،۰۰۰ ساعت دوام می آورند که اگر بخواهید منبع نور LED را ۱۲ ساعت در روز روشن نگه دارید و طول عمر آن ۵۰ هزار ساعت باشد، بیش از یک دهه از آن استفاده می کنید و این عالی است.

 

grow light led 500x449 - تفاوت لامپ رشد گیاه ال ای دی با لامپ معمولی ال ای دی

 

لامپ رشد گیاه ال ای دی

چراغ های رشد گیاه میزان مناسبی نور تولید می کنند تا یک گیاه بتواند فتوسنتز کند. این وسیله به گیاه انرژی می بخشد. بیشتر چراغ های برقی الکتریکی هستند و همه مصنوعی می باشند. اگر گیاه به منبع نور اضافی علاوه بر خورشید نیاز داشته باشد یا اگر گیاه به هر دلیلی نتواند به خورشید دسترسی پیدا کند، صاحبان گیاهان از چراغ رشد گیاه استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال، شاید شما در محل کار یک گیاه پرورش دهید و در یک اتاقک هستید. چراغ های رشد، اگرچه مصنوعی هستند، اما سعی می کنند تا آنجا که ممکن است از خورشید تقلید کنند. با انجام این کار، شما معمولاً طیف نوری متنوعی برای چراغ های در حال رشد خود در دسترس دارید. علاوه بر طیف رنگ، امکان کنترل درجه حرارت رنگ و اثر نورانی با نورهای در حال رشد نیز وجود دارد.

دمای رنگ وسیله ای برای تعیین رنگ ها و حس های مختلف نور است. این واحد در کلوین یا K نشان داده
می شود. کمترین دمای نور ۱۰۰۰K  و بالاترین آن ۱۰،۰۰۰ K است. رنگ سفید گرم بین ۲،۰۰۰ K تا ۳،۰۰۰K، سفید سرد ۳،۱۰۰ K تا ۴،۵۰۰ K و رنگ آبی مایل به آبی از ۴۶۰۰ K تا ۶۵۰۰ K است. در مورد اثر نورانی، این به کیفیت نور مرئی که از یک منبع نوری خاص دریافت می کنید اشاره دارد. غالباً می بینید که اثر نورانی بر حسب لومن بر وات بیان می شود. چشمان ما دارای حساسیت طیفی هستند که لزوماً به ما اجازه نمی دهد هر طول موج نوری را ببینیم، بنابراین اندازه گیری اثر نورانی مهم است.

 

led grow light1 500x278 - تفاوت لامپ رشد گیاه ال ای دی با لامپ معمولی ال ای دی

 

تفاوت ها

اهداف روشنایی: چراغ های ال ای دی صرفاً برای تأمین روشنایی در حوزه مسکونی یا تجاری استفاده می شوند. چراغ رشد ال ای دی، رشد گیاه را تشویق می کند.

تنوع نور: چراغ های رشد موجود در بازار که می توان متناسب با بودجه و نیازهای خود انتخاب کرد موارد زیر هستند: HID ، فلورسنت، رشته ای و البته LED که در مقاله بیشتر بر مزایای این منبع نور رشد تاکید شده بود.

رنگ های موجود: ال ای دی ها معمولی، طیف رنگی دارند، اما ممکن است به اندازه نورهای در حال رشد جامع نباشند. به عنوان مثال، هر نوع چراغ رشد ال ای دی به طیف نور آبی و قرمز احتیاج دارند. رنگ آبی به گیاه اجازه می دهد تا رشد رویشی را تجربه کند در حالی که قرمز می تواند باعث گلدهی شود. در حالی که LED های معمولی در خانه به دلیل طول عمر طولانی بسیار عالی هستند و سبب صرفه جویی در هزینه های شما می گردند. چراغ های LED با چراغ های رشد LED یکسان نیستند. اگر هر منبع نوری برای گیاه خود تهیه می کنید مانند پروژکتور رشد گیاه یا وال واشر رشد گیاه، مطمئن شوید که نور آن، گیاه را به تمام پتانسیل خود می رساند. این بدان معنا نیست که نمی توانید از LED یا منبع نوری دیگر استفاده کنید، اما چراغ های رشد بهتر کار می کنند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --