مقالات رشد گیاه

روشنایی یا نور LED گیاهان

650 1200 - روشنایی یا نور LED گیاهان

مقاله زیر با عنوان نور LED گیاهان در سه قسمت ارائه می گردد.

نور LED یک فناوری نوظهور است. برخلاف تکنولوژی جامع روشنایی فلورسنت که در طول آینده نمی توان از آن انتظار تغییرات عمده و مهمی را داشت، فناوری نور و روشنایی LED دائما در حال تغییر است.

هدف شرکت های سازنده روشنایی ال ای دی، تولید انرژی موثر و کارآمد و مناسب برای اهداف انسانی است. نورپردازی برای گیاهان در زمره اهداف کلی و نقطه تمرکز این شرکت ها نبوده، هرچند برخی از آنها به صورت سفارشی به ساخت لامپ led مخصوص رشد گیاهان نیز اقدام می کنند.

امروزه عمدتا دو نوع ال ای دی برای تولید روشنایی وجود دارد. در فن آوری برای اهداف انسانی از LED های مجزا تک رنگ استفاده می گردد.

 

برای تولید نور سفید در چراغ ها از ترکیبی از ال ای دی های آبی، سبز و نارنجی که منجر به تولید طیف مشابه جدیدترین تکنولوژی چراغ های فلورسنت است، استفاده می گردد. ال ای دی های تک رنگ هنوز هم برای کاربردهای خاص چون در چراغ های ترافیک و نورپردازی معماری و خاص استفاده می گردد. چراغ های تک رنگ آبی، مناسب برای کاربرد لامپ رشد گیاه نیز هست، اما نوع LED قرمز رنگ بیش از حد نارنجی است. طول موج قرمز سیر (پررنگ) با وجود کارایی و مورد نیاز بودن برای گیاهان به دلیل نبود یکی از نقاط قوت ال ای دی ها کمتر رایج می باشند.

 

امروزه نوع غالب و روتین LED برای کاربرد روشنایی، تولید چراغ سفید است. این ال ای دی ها مانند چراغ فلورسنت کار می کنند. چراغ های فلورسنت از ولتاژ بالا و بخار جیوه برای تولید نور UV استفاده می کنند که از طریق فسفر تعبیه شده در داخل شیشه حبابی تبدیل به نور مرئی می گردد. ال ای دی های سفید نیز به همین شیوه کار می کنند با این تفاوت که به جای تولید نور UV، نور آبی قوی را از طریق نیمه هادی نور دیودهای ساطع تولید می نمایند.

این حقیقت را می توان در مورد ال ای دی های سفید بیان کرد که زمان خاموشی آنها می توان فسفرهای زرد و نارنجی رنگ را دید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --