مقالات رشد گیاه

پرورش سیب زمینی شیرین بنفش با لامپ رشد گیاه

157779414 - پرورش سیب زمینی شیرین بنفش با لامپ رشد گیاه

سیب زمینی شیرین به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و مواد معدنی و طبیعت مقاوم آن، به محصولی با اهمیت بالایی در سطح جهانی تبدیل شده است. ۹۵ درصد از کشت سیب زمینی شیرین در کشورهای در حال توسعه انجام می شود. از تحقیقات شناخته شده مشهود است که این محصول به عنوان یک «ابر غذا» واقعی در نظر گرفته می شود و اغلب با کاهش قحطی همراه است. سیب زمینی شیرین حاوی سطوح بالایی از اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است که با بروز بسیاری از بیماری های مزمن ارتباط معکوس دارد. در حالی که سیب زمینی شیرین با گوشت نارنجی و سفید به عنوان غذاهای مغذی قوی در نظر گرفته می شود، نشان داده شده است که سیب زمینی شیرین بنفش دارای غلظت بالاتری از مواد فعال زیستی و کاربردهای صنعتی و دارویی بیشتری است. سیب زمینی شیرین بنفش می تواند ۴ تا ۷ برابر مقدار آنتوسیانین موجود در سایر انواع سیب زمینی شیرین داشته باشد. همچنین نشان داده شده است که این آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین بنفش، زنده ماندن سلولی بالایی را حفظ می کنند، و تأثیر مثبتی بر رشد سلول های رنگدانه شبکیه دارند و همچنین از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی در برابر بیماری های مزمن محافظت می کنند.

 

 

اعتقاد بر این است که سیب زمینی شیرین بیش از ۵۰۰۰ سال پیش اهلی شده و در قرن شانزدهم به چین معرفی شد. سازگاری محصولات، به دلیل تنوع فنوتیپی و مورفولوژیکی آن، به آن اجازه داد تا در طول قرن های ۱۷ و ۱۸ به طور موثر در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گسترش یابد و می تواند به طور موثر برای اهداف تغذیه ای مختلف دستکاری شود. این گیاه به دلیل سازگاری و محتوای بالای مواد مغذی، سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک محصول نجات دهنده، قحطی زدا دارد و به همین دلایل در برخی از مناطق شرق آفریقا به عنوان «محافظ کودکان» شناخته می شود.

 

این محصول به دلیل پتانسیل آن به عنوان یک محصول تجاری با مواد مغذی بالا مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است و پیشرفت های زیادی در تولید ارقام برای استفاده در محصولات خاص سیب زمینی شیرین و در بازارهای خاص صورت گرفته است. نشان داده شده است که عصاره سیب زمینی شیرین فعالیت های ضد باکتریایی و ضد قارچی، عملکردهای کنترل قند خون، و کاروتنوئیدها فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی را نشان می دهند. گوشت سیب زمینی شیرین می تواند از سفید، نارنجی تا بنفش متفاوت باشد. این گونه‌های مختلف سیب‌زمینی شیرین، همگی مزایای سلامتی مشابهی دارند، اما اغلب به درجات متفاوتی به دلیل تفاوت در غلظت‌های بین مولکول‌های فعال زیستی تقسیم می گردند. تصور می شود که رنگ پوست و گوشت سیب زمینی شیرین در بسیاری از موارد توسط مجموعه های جداگانه ای از ژن ها کنترل می شود.

 

MG67 500x500 - پرورش سیب زمینی شیرین بنفش با لامپ رشد گیاه

 

عصاره سیب زمینی شیرین بنفش می تواند بسیار ارزشمندتر از سایر انواع سیب زمینی شیرین و بسیاری از سبزیجات دیگر باشد. رنگدانه‌های بنفش سیب زمینی شیرین، رنگ‌های جذاب و فعالیت‌های بیولوژیکی می‌توانند در رسیدگی به تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان برای رنگ‌های طبیعی غذا و نوشیدنی به جای افزودنی‌های مصنوعی بسیار مفید باشند. جریان جانبی نشاسته مقاوم نیز می‌تواند از سیب‌زمینی‌های شیرین بنفش که برای عصاره‌های غنی بیواکتیو آن‌ها برداشت می‌شوند، تولید شود. این نشاسته مقاوم می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کند و تنها ارزش صنعتی این محصول را افزایش می دهد و در عین حال باعث کاهش ضایعات می شود.

 

با تمام موارد و مزایایی که برای این گیاه ذکر شد و اهمیت ویژه پرورش آن می توان با بهره گیری از لامپ رشد گیاه و رعایت سایر نیازهای روتین پرورش آن، سیب زمینی شیرین بنفش را در مقادیر زیاد و در محیط گلخانه پرورش داد.

 

فروشگاه اینترنتی ال ای دی سازان با بهره مندی از بیشترین مجموعه نور مصنوعی ال ای دی در سایز و توان مصرفی مختلف قادر است نیاز نوری انواع گیاهان و سبزیجات و میوه ها را تامین نموده و بدین گونه مسیر تولید را برای پرورش دهندگان گیاهان تسهیل نماید.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --