مقالات رشد گیاه

پرورش پیاز با لامپ رشد گیاه

aid1069185 v4 728px Grow Onions Step 9 Version 2 728x450 - پرورش پیاز با لامپ رشد گیاه

پیاز به طور کلی یک «محصول فصل خنک» در نظر گرفته می شود، زیرا نهال های پیاز دوست دارند زندگی خود را زمانی شروع کنند که شرایط هنوز خنک است. سپس با گرم شدن هوا، آنها انرژی خود را روی تشکیل قسمت خوراکی پیاز متمرکز می کنند. بنابراین فصل بهار بهترین زمان برای کاشت پیاز در اکثر نقاط است. اگر امیدوارید که پیاز را از بذر بکارید، باید برای شروع کاشت بذر در زمستان آماده باشید. پس از جوانه زدن پیاز، بسته به آب و هوا و تنوع، سه تا پنج ماه طول می‌کشد تا به اندازه بالغ برسد.

 

 

علاوه بر اندازه و رنگ، انواع مختلف پیاز به عنوان پیازهای روز کوتاه، روز بلند یا پیاز خنثی طبقه بندی می شوند. آنها بر اساس تعداد ساعات نور روز مورد نیاز برای ایجاد پیاز خوب گروه بندی می شوند. مهم است که انواع پیاز را انتخاب و پرورش دهید که مناسب مکان شما هستند! در غیر این صورت، قسمت خوراکی پیاز ممکن است با موفقیت رشد نکند. گونه های پیاز کوتاه روز، زمانی که ساعات روشنایی روز به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز افزایش یابد، قسمت خوراکی را تشکیل می دهند. آنها برای باغبانان جنوبی که ساعات نور روز به طور مداوم در طول فصل رشد در مقایسه با روزهای طولانی تر شمال کوتاه تر است، ایده آل هستند. اگر در شمال رشد کنند، پیازهای روز کوتاه ممکن است خیلی زود در فصل به گل بروند زیرا روزها به طور فزاینده ای طولانی تر می شوند و در نتیجه پیازهای کوچک و کوتاه رشد می کنند. شایعه شده است که پیازهای روز کوتاه شیرین تر از روز طولانی است.     پیازهای روز بلند زمانی که ۱۴ ساعت روشنایی روز یا بیشتر داشته باشند قسمت خوراکی را تشکیل می دهند. بدون روزهای به اندازه کافی طولانی، آنها پیاز تشکیل نمی دهند.

 

کاشت مستقیم بذر پیاز در بیرون

 

بذر پیاز را در اواخر زمستان تا اوایل بهار در بیرون بکارید، زمانی که زمین دیگر یخ زده نیست و می توانید در منطقه خود کار کشت را انجام دهید. بذرهای پیاز را به عمق تقریبی ۴/۱ تا ۲/۱ اینچ و با فاصله حدود ۴ اینچ از هم بکارید. بذرها را به آرامی با خاک بپوشانید و رطوبت را برای جوانه زدن حفظ کنید. هنگامی که آنها جوانه زدند، برای جلوگیری از شلوغی، به یک نهال پیاز در هر ۴ اینچ نازک کنید. (توجه داشته باشید که سرعت جوانه زنی با این روش کندتر و سازگارتر خواهد بود و برای اقلیم های شمالی توصیه نمی شود). تقویم کاشت منطقه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا می توانید پیاز را نیز در پاییز مستقیم بکارید.

 

 

کاشت پیاز 1400x788 500x281 - پرورش پیاز با لامپ رشد گیاه 

 

 

کاشت بذر پیاز در داخل خانه

 

حدود ۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان بهاری در منطقه خود، بذر پیاز را در داخل خانه بکارید. از یک محیط گلدان استریل استفاده کنید، خاک را مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید و حداقل ۱۲ ساعت نور روشن در روز پس از جوانه زنی فراهم کنید. برای تامین نور می توان از لامپ رشد گیاه بهره برد که در فروشگاه ال ای دی سازان موجود هست و می توان با قیمتی مناسب بهترین خرید لامپ رشد گیاه را داشت. شما به چند وسیله مانند سینی نهال، ظروف یا گلدان های کوچک نیاز دارید. دانه‌های پیاز به آسانی در خاک دائماً گرم جوانه می‌زنند (۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت، تشک گرمایی نهال کمک می‌کند!) اما می‌توان آن‌ها را در دهه ۶۰ به مکان خنک‌تری منتقل کرد.

شرایط گرم و راحت داخل خانه به جوانه زدن و رشد سریع بذر پیاز کمک می کند. هنگامی که آنها به ۵ یا ۶ اینچ (یا بلندتر) رسیدند، نوک سبزی آنها را تا ۳ یا ۴ اینچ کوتاه کنید. این باعث ضخیم شدن، رشد قوی تر ریشه می شود و از ریزش آنها جلوگیری می کند. آن تکه های خرد شده را به عنوان پیاز سبز بخورید!

 

محل کاشت: خورشید، خاک، و اصلاحات

 

مکانی را در باغ خود انتخاب کنید که آفتاب کامل را دریافت کند. برخی از انواع پیاز سبز می توانند سایه های جزئی را تحمل کنند، اما همه پیازها در آفتاب کافی بهترین رشد را دارند. اگر باغ شما در سمت سایه قرار دارد، گونه پیاز روز کوتاه را برای توسعه پیاز انتخاب کنید. پیازها در خاک نسبتاً غنی و با زهکشی خوب رشد می کنند. خاک رسی را با مواد آلی (مانند کمپوست) یا خاک گلدانی برای بهبود زهکشی اصلاح کنید.

قبل از کاشت، خاک را با کود متعادل، ملایم مانند ترکیب همه منظوره ارگانیک اصلاح کنید. از مصرف کودهای با نیتروژن بالا خودداری کنید. نیتروژن بیش از حد باعث رشد کافی سبزه می شود. در طول فصل رشد، پیازهای خود را حداقل یک بار با چای کمپوست خانگی آبیاری نمایید.

همچنین تلقیح خاک با میکوریزا، یا با استفاده از مقداری به خاک یا آبیاری با محلول میکوریزا پس از پیوند، ایده خوبی است. میکوریزاها قارچ های مفیدی هستند که رشد سالم ریشه و جذب مواد مغذی را برای همه گیاهان تقویت می کنند. با این حال، پیازها برای جذب فسفر که برای رشد آنها ضروری است، به مشارکت ریشه و میکوریز وابسته هستند!

 

آب

پیاز دارای سیستم ریشه ای کم عمق است، بنابراین مهم است که آنها را به خوبی آبیاری کنید. کمبود آب ثابت باعث کوچکتر شدن قسمت خوراکی پیاز می شود. به یاد داشته باشید، زهکشی خوب نیز بسیار مهم است! خاک خیس یا آب ایستاده احتمال پوسیدگی پیاز را افزایش می دهد.

 

پیاز در گلدان و باغچه 1 500x344 - پرورش پیاز با لامپ رشد گیاه 

پرورش پیاز به عنوان گیاهان همراه

 

آفات بسیار کمی جذب پیاز می شوند. در واقع، پیاز بسیاری از حشرات آفات، از جمله شته ها، سوسک های کک، کلم ها، مورچه ها، مگس و غیره را دفع می کند. بنابراین، پیاز گیاهان همراه عالی در باغ می باشند! برای کمک به کنترل طبیعی و ارگانیک آفات، می توان پیاز را در میان سایر محصولات مستعد آفت کاشت. به جای اینکه همیشه پیازها را در مناطق مشخص شده جداگانه پرورش دهیم، ما موفق شده ایم گیاهان چغندر سوئیسی خود را تقریباً به طور کامل بدون شته (معمولاً یک مشکل بزرگ) با قرار دادن پیازهای مختلف بین آنها حفظ کنیم.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --