مقالات رشد گیاه

چرا رنگ نور لامپ رشد گیاه بنفش است؟

1 782x450 - چرا رنگ نور لامپ رشد گیاه بنفش است؟

لامپ رشد گیاه یک نوع لامپ است که به منظور پرورش گیاهان در شرایطی که نور طبیعی کافی نیست، استفاده می‌شود. این لامپ‌ها معمولاً دارای طیف نوری خاصی هستند که برای رشد و توسعه صحیح گیاهان بسیار مهم است. در بین طیف نوری مختلف، رنگ نور بنفش یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رشد گیاهان است.

نور بنفش ترکیبی از طیف نور قرمز و آبی است که این دو رنگ بیشترین استفاده و سود را در رشد و نمو گیاهان در حال رشد در محیط های داخلی یا گلخانه ها دارند.

برای پاسخ به این سوال که چرا بیشتر تولیدکنندگان چراغ رشد گیاه با نور بنفش رنگ می سازند نیاز به آگاهی و مطالعه در این باب است که گیاهان از این نور چه سودی می برند و اینکه کدام دسته از گیاهان بهتر است تحت این نور پرورش یابند.

چرا نوع ال ای دی لامپ رشد گیاه بنفش رنگ بهتر است؟

یکی از اولین انواع چراغ های رشد گیاه، چراغ های متال هالید بودند که در درجه اول برای گلدهی استفاده
می شدند. این چراغ ها نور سفید مایل به آبی از خود ساطع می کنند و نسبت به لامپ های رشته ای مرسوم تر، لومن بیشتری منتشر می کنند. و اغلب در گلخانه ها برای شکوفا شدن گیاهانی که به روشنایی خاصی نیاز دارند استفاده می گردند. افزودن رنگ بنفش که منجر به افزایش فعالیت فتوسنتز می گردد، کمک به رشد سالم گیاه می کند.

البته ضریب حرارت و تولید گرمای زیاد که نیاز به تهویه هوا را برای جلوگیری از سوختن گیاهان و یا موارد آتش سوزی، ایجاد می کند، سبب گردید که این نوع چراغ ها مورد ایده آلی برای انتخاب مصرف کننده نباشند و مقدمه ای شد برای تولید LED رشد گیاه با نور بنفش

حال در ادامه مقاله با بررسی طیف رنگی مورد نیاز و مفید برای گیاهان، پی به قابل توجه بودن رنگ بنفش موجود در نور مصنوعی برای گیاهان می گردیم.

طیف بنفش نور رشد

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که طیف های نور قرمز و آبی دو طیفی هستند که بیشترین سود را برای رشد گیاهان، گل دهی و میوه دهی در محیط داخلی (منزل یا گلخانه) را دارند.

رنگ بنفش با ترکیب نور قرمز و آبی حاصل شده و این دو بخش اصلی از طیف نور سفید است. که گیاهان بیشترین نیاز را دارند. نسبت نور قرمز به آبی در رنگ بنفش را می توان متناسب با گیاهانی که به نور آبی بیشتری نیاز دارند و یا گیاهانی که به نور قرمز بیشتری نیاز دارند، تنظیم کرد.

به طور کلی بهترین نسبت استفاده قرمز و آبی که نتایج خوبی در بیشتر گیاهان داشته ۸۰ تا ۸۵ درصد نور قرمز و ۱۵ تا ۲۰ درصد نور آبی است.یکی از دلایل اصلی استفاده از رنگ نور بنفش در لامپ رشد گیاه، تاثیر آن بر فتوسنتز است. فتوسنتز یک روند بیولوژیکی است که در آن گیاهان از انرژی نوری استفاده می‌کنند تا غذای خود را تولید کنند. طیف نوری بنفش دارای انرژی بالایی است که توان مواد غذایی گیاه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، گیاهان در رنج‌های طیف نوری مختلف قابلیت جذب نور را دارند و بنفش یکی از این رنج‌ها است.

استفاده از رنگ نور بنفش در لامپ رشد گیاه به دلیل تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر رشد گیاهان مورد توجه قرار گرفته است. به طور مستقیم، نور بنفش می‌تواند فرایندهای رشدی مانند جوانه زنی، رویش ریشه و تشکیل و تقسیم سلول‌ها را تحریک کند. این باعث می‌شود که گیاهان به طور سریع‌تر رشد کنند و بتوانند زودتر به مراحل بعدی رشد خود بروند.

علاوه بر این، نور بنفش می‌تواند بر روی فعالیت‌های فیزیولوژیکی گیاه تاثیر بگذارد. به طور غیرمستقیم، نور بنفش می‌تواند روند هورمونی گیاه را تنظیم کند و فعالیت‌های متابولیکی را بهبود بخشد. هورمون‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه گیاهان دارند و تنظیم آنها می‌تواند به رشد صحیح گیاهان کمک کند.

بنابراین، استفاده از رنگ نور بنفش در لامپ رشد گیاه دارای تاثیرات مثبت بر رشد و توسعه گیاهان است. این لامپ‌ها می‌توانند در شرایطی که نیاز به نور طبیعی برای گیاهان وجود ندارد، به عنوان جایگزین مناسبی برای رشد و توسعه آنها مورد استفاده قرار گیرند.

2 500x279 - چرا رنگ نور لامپ رشد گیاه بنفش است؟

 ال ای دی رشد گیاه بنفش رنگ

به دلیل ارزان بودن ال ای دی های قرمز و آبی در میان انواع ال ای دی ها، تولیدکنندگان سیستم روشنایی رشد گیاه ترجیح بر استفاده از این نوع ال ای دی ها در ساخت محصولات خود چون (وال واشر رشد گیاه، پروژکتور رشد گیاه) دارند تا ال ای دی هایی که نور سفید تولید کرده و پروسه ساخت گران تری دارند.

البته برخی از تولیدکنندگان تعدادی دیود نور سفید را برای تعادل بیشتر نور بنفش و افزایش اثربخشی کلی چراغ های رشد بنفش خود در نظر گرفته اند.

یکی از ابتکارهای سازندگان این سیستم های روشنایی که بیشترین انتخاب را به پرورش دهنده گیاهان و یا کاربران خود می دهد این است که چراغ هایی تولید کنند که بتواند رنگی را که نور تولید می کند متناسب با مرحله رشد گیاهان تغییر دهد، البته که ساخت این نوع، هزینه بالایی داشته و گران خواهد بود.

چه زمانی باید از چراغ رشد بنفش استفاده کرد؟

نور آبی بر تولید کلروفیل در گیاهان تأثیر می گذارد و جذب مواد مغذی را تحت تأثیر قرار می دهد. نور قرمز باعث تحریک جوانه زنی بذرها، رشد سیستم های ریشه ای و روند فتوسنتز می شود که به گیاه اجازه می دهد مواد مغذی را به مواد شیمیایی تبدیل کند که می تواند برای غذا استفاده کند. نور قرمز همچنین باعث تحریک گلدهی و میوه دهی گیاهان می شود.

گیاهان به طور کلی بیشتر از نور آبی به نور قرمز نیاز دارند، بنابراین باید مطمئن شوید که نسبت قرمز و آبی در چراغ بنفش شما متناسب با مرحله رشد گیاهان و همچنین چگونگی رشد گیاهان است.

نور بنفش به طور کلی انرژی بیشتری نسبت به نور قرمز یا آبی دارد و بیشترین سود را در طی چرخه رویشی رشد گیاه (زمانی که گیاه نوجوان است و ساقه و برگ تولید می کند) دارد.

گیاهانی که در معرض نور با نسبت نور آبی بیشتری قرار دارند رشد کم و جمع و جورتری خواهند داشت که این امر به کوچکتر نگه داشتن گیاهان برای رشد در محیط کوچکتر کمک می کند. با این حال، در زمان گلدهی و میوه دهی گیاه باید نسبت نور قرمز را افزایش داد.

 

کدام گیاهان زیر نور بنفش رشد بهتری دارند؟

از آنجا که نور بنفش مخلوطی از نور آبی و قرمز است، گیاهانی که گل و میوه می دهند در زیر نور بنفش عملکرد بهتری نسبت به گیاهانی که فقط محصولات برگ دار تولید می کنند، دارند. از جمله می توان به گیاهانی مثل گوجه فرنگی، لوبیا و نخود فرنگی و نیز خیار، کدو ، بادمجان و فلفل اشاره کرد.

بسیاری از دارندگان چراغ رشد گیاه بر این باورند که انرژی اضافی نور بنفش سبب گردیده که گیاهان رنگ های زنده تری داشته و طعم و مزه میوه و سبزیجات افزایش پیدا کند و همچنین تصور می شود گیاهانی که در معرض نور بنفش قرار دارند مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند که برای انسان مفید است.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --