مقالات رشد گیاه

بهترین سیستم های هیدروپونیک در سال ۲۰۲۱

The Best Hydroponic System2 - بهترین سیستم های هیدروپونیک در سال ۲۰۲۱

امروزه هیدروپونیک (عمل پرورش گیاهان در آب) بسیار رایج است، زیرا به کاربر راهی برای تولید انبوهی از گیاهان در یک منطقه نسبتاً کوچک را ارائه می دهد. رشد هیدروپونیک مزایای دیگری نیز دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماریهای گیاهی ناشی از خاک، بنابراین احتمالاً حتی پرورش دهندگان تازه کار نیز موفق خواهند بود.تولیدکنندگان تجاری امروزه ردیف های مخازن و لوله ها را برای تولید مقدار بیشتری سبزیجات برای فروشگاه های مواد غذایی ترکیب می کنند، اما فناوری هیدروپونیک محدود به تولیدکنندگان انبوه نیست. طیف گسترده ای از سیستم های هیدروپونیک مصرف کننده برای پرورش محصولات تازه در داخل خانه وجود دارد. از همه بهتر این است که این سیستم ها اغلب همه جانبه هستند: آنها ظرفی برای رشد گیاهان و همچنین ابزار و روش هایی برای حفظ سلامت و استحکام گیاهان فراهم می کنند.هنگام خرید بهترین سیستم هیدروپونیک، مصرف کنندگان باید بیاموزند که چه ویژگیهایی برای سیستم هیدروپونیک ضروری است.

 

هنگام انتخاب بهترین سیستم هیدروپونیک چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

گیاهان برای رشد به چهار عنصر اصلی نیاز دارند: آب، اکسیژن، نور و مواد مغذی. یک سیستم هیدروپونیک موفق باید مقدار کافی از هر چهار مورد را تامین کند. برای کسانی که تازه وارد هیدروپونیک داخلی شده اند، ممکن است گزینه ها گیج کننده به نظر برسند، اما تولیدکنندگان امروزی، واحدهای هیدروپونیکی ایجاد می کنند که بیشتر فرآیند را خودکار می کند.انواع روش هادر حالی که همه سیستم های هیدروپونیک آب و مواد مغذی را به ریشه گیاهان می رسانند، ولی برای این منظور روش های متفاوتی وجود دارد. در زیر هر شش نوع رایج سیستم های هیدروپونیک و نقاط قوت آنها معرفی
می شود.

 

۱-فتیله زدن: که به عنوان (هیدروپونیک منفعل) نیز شناخته می شود، از یک ماده جاذب مانند طناب الیاف طبیعی برای کشیدن آب از مخزن به ریشه گیاه استفاده می کند. فتیله کشیدن می تواند به سادگی قرار دادن گیاه در محیط رشد بدون خاک مانند پرلیت و اجرای یک قطعه طناب کوتاه از محیط رشد به آب باشد. این روش برای گیاهان کوچک یا آموزش نحوه رشد گیاهان به کودکان مناسب است.۲

 

– کشت آب عمیق: غالباً در سیستمهای هیدروپونیک همه جانبه مصرف کننده، کشت آبهای عمیق (DWC) شامل رشد گیاهان در گلدانهای مشبک کوچک است که ریشه گیاهان از طریق آب در مخزن پخش می شود. بسته به اندازه، یک سیستم DWC دارای حداکثر ۲۰ گلدان مشبک است و دارای یک پمپ کوچک برای گردش و افزودن اکسیژن به آب است. سیستم های DWC مناسب مصرف کننده نیز دارای چراغ های رشد هستند.  

 

۳-جزر و مد:   سیستم سیل و زهکشی نیز نامیده می شود، روش eb-and-flow شامل غرق شدن ریشه های گیاه با آب غنی از مواد مغذی و تخلیه آب است. با قرار دادن ریشه ها در معرض آب و مواد مغذی هر دو ساعت، گیاهان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنند، اما ریشه ها در آب نمی نشینند. هیدروپونیک Ebb-and-flow عمدتا برای سیستم های تجاری در نظر گرفته شده است.

 

۴-تکنیک فیلم مواد مغذی:   شبیه به یک سیستم DWC، یک سیستم فیلم مواد مغذی (NFT) آب غنی از مواد مغذی را از طریق ریشه گیاهان به گردش در می آورد. به جای قرار دادن گلدان های مشبک در مخزن آب، گلدان ها در مجاری طولانی در کنار هم قرار می گیرند. یک سیستم NFT می تواند شامل تعداد زیادی یا فقط چند کانال متصل باشد. در حالی که این سیستم به طور گسترده ای برای رشد تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، چند سیستم NFT کوچکتر برای مصارف خانگی در دسترس مصرف کنندگان است.

 

۵-آئروپونیک:   به جای تعلیق ریشه های گیاه در آب، در یک سیستم هوایی ریشه ها بالاتر از سطح آب قرار می گیرند و (دستگاهی مانند بطری دارای نازل برای پاشیدن مه آب) با آب غنی از مواد مغذی به ریشه ها اسپری می کند. این نوع هیدروپونیک به اندازه DWC برای سیستم های خانگی محبوب نیست، اما چند مدل در دسترس است.

 

۶-  قطره ای:   معمولاً به تولیدکنندگان تجاری محدود می شود، هیدروپونیک قطره ای دارای لوله ای با نازل های کوچک قطره ای است که در بالای هر گیاه قرار دارد. آب از طریق لوله گردش می کند، روی هر گیاه می چکد و آب اضافی از طریق یک گلدان مشبک حاوی محیط بدون خاک عبور می کند و دوباره به پمپ تخلیه می شود. چرخه چکیدن هر چند دقیقه یکبار تکرار می شود.

 

 

سطح تجربه

برای بهره برداری از یک سیستم تجاری هیدروپونیک تجاری، اپراتور باید تجربه بالایی در نظارت بر جریان آب، سطح مواد مغذی و پمپ داشته باشد. حتی کمی خرابی می تواند منجر به خشک شدن و مرگ ریشه های گیاه شود.

 

 

Best Hydroponic System 500x333 - بهترین سیستم های هیدروپونیک در سال ۲۰۲۱

فضای موجود

در هیدروپونیک، کاربران می توانند گیاهان بیشتری را روی رد پای کوچکتر پرورش دهند زیرا ریشه ها برای جستجوی مواد مغذی نیازی به پهن شدن ندارند. بسته به نوع راه اندازی و تعداد گیاهان، یک سیستم هیدروپونیک معمولی خانگی می تواند به اندازه چند فوت عمق و عرض یا به اندازه چند اینچ عمق و عرض کوچک باشد. رایج ترین مدل ها می توانند روی میز آشپزخانه یا میز قرار بگیرند و بیش از ۱ تا ۲ فوت مربع فضا را اشغال نکنند.

 

 

 

انواع گیاهان

هنگام پرورش گیاهان در داخل خانه، انواع و گیاهان کوچک را انتخاب کنید. مناسب ترین نوع گیاهان برای سیستم هیدروپونیک خانگی شامل گیاهانی مانند شوید، پیازچه و ریحان است. سبزیجات؛ گوجه فرنگی، گیلاس و فلفل های کوچک را می توان در سیستمهای هیدروپونیک نیز پرورش داد.

 

 

درجه حرارت

دمای ثابت برای رشد گیاه ضروری است، بنابراین تولید کنندگان تجاری هیدروپونیک اغلب دارای آبگرمکن برای تنظیم دمای آب هستند، معمولاً بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت. سیستم های هیدروپونیک در خانه به همان سطح کنترل دما نیاز ندارند زیرا معمولاً در خانه ای قرار می گیرند که دما بین ۶۰ تا ۸۰ درجه باقی می ماند.

 

 

بسترها و مواد مغذی

محیط کشت بدون خاک معمولاً در هیدروپونیک استفاده می شود. سیستم های خانگی اغلب دارای دو شاخه کوچک نارگیل هستند که در گلدان های مشبک قرار می گیرند. کاربر دانه ای را در سوراخ دوشاخه قرار می دهد و دوشاخه را در گلدان مشبک وارد می کند. قسمت پایین دوشاخه در آب می نشیند یا مرتباً با آب غبار می شود که باعث جوانه زنی می شود. با رشد گیاه، ریشه های آن در زیر گلدان مشبک به مخزن یا مجرای زیر امتداد
می یابد. مواد مغذی موجود در سیستم های هیدروپونیک معمولاً به صورت مایع هستند، بنابراین به سرعت در آب پراکنده می شوند. برخی از تولید کنندگان یک بطری کوچک از این غذای گیاهی را با خرید اولیه سیستم ارائه می دهند، اما کاربران می توانند مواد مغذی مایع را در مراکز باغ سفارش داده یا خریداری کنند. اکثر مواد مغذی مایع، که دارای pH بین ۵٫۸ تا ۶٫۳ هستند، حاوی مواد معدنی لازم برای رشد قوی گیاهان هستند.

 

 

نگهداری

سیستم های هیدروپونیک خودکار امروزی به حداقل نگهداری نیاز دارند، اگرچه کاربر قبل از شروع محصول دیگر باید واحد را کاملاً تمیز کند. گیاهان در سیستمهای هیدروپونیک به سرعت رشد می کنند. در واقع، آنها ممکن است تنها در ۳ تا ۴ ماه به پایان عمر مفید خود برسند. در طول چرخه رشد، به سادگی سطح دستگاه را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید تا ظاهر آن حفظ شود. اگر آب لوله کشی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم و آهن است، برای کاهش رسوبات معدنی در مخزن، مخزن را با آب تصفیه شده پر کنید.

 

 

نحوه انتخاب بهترین سیستم های هیدروپونیک

سیستم های هیدروپونیک می توانند به طور موثر به رشد گل، گیاهان، میوه ها و سبزیجات برای چای و نیازهای آشپزی شما کمک کنند. بسیاری از تولیدات و فناوری های سیستم های هیدروپونیک شامل قطعات کاربرپسند مانند گردش خودکار آب، چراغ رشد گیاه ال ای دی و ایستگاه های رشد زیاد است.

برخی دیگر همچنین دارای بعضی از عناصر پرطرفدار در مورد سیستمهای هیدروپونیک هستند، مانند صفحه نمایش دیجیتالی که شما را در جریان پیشرفت رشد نهال خود، همراه با انواع بذر، شاخه های بذر و مایع مغذی برای رشد موفق قرار می دهد. در نهایت برای ویژگی های مجلل تر برخی از گزینه های فوق همچنین با خانه هوشمند سازگار هستند یا دارای اتصال بلوتوث داخلی هستند تا به شما اطلاع دهند که گیاهان شما به محبت و توجه نیاز دارند.

 

 

مزایای داشتن بهترین سیستم هیدروپونیک

بدون خاک ریشه های گیاه با دسترسی مستقیم به مواد مغذی در آب تا پنج برابر سریعتر رشد می کنند. با سیستم هیدروپونیک فراگیر، پرورش گیاهان، میوه ها، سبزیجات یا گل در داخل خانه نیازی به زمان زیادی ندارد و به پنجره ای آفتابی نیاز ندارد. هیدروپونیک به کاربران اجازه می دهد در طول سال گیاهان و سبزیجات را در داخل خانه پرورش دهند. یک سیستم با کیفیت اعلان هایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که هنگام اضافه کردن آب و مواد مغذی به کاربران هشدار می دهند.

سیستم های هیدروپونیک با لامپ رشد گیاه نیازی به پنجره آفتابی ندارند.

 

در پایان توجه شما را به مطالعه مقاله دیگری با موضوع کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه جلب می کنم.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --