درباره چراغ رشد گیاه و اهمیت بکارگیری آن

Group 168 1 - درباره چراغ رشد

چراغ رشد گیاه

چراغ رشد (Grow Light) یا چراغ گیاه (Plant Light)، یک منبع نور می باشد که برای شبیه سازی نور خورشید به منظور رشد گیاه بوسیله انتشار یک طیف الکترومغناطیسی مناسب برای تحریک و تقویت فتوسنتز طراحی شده است.

انواع طیف نوری

چراغ رشد مخصوص گیاه، طیف های نور مورد نیاز گیاه تحت کشت را از طریق تنوع لومن خروجی (شدت) لامپ تامین می نماید.

لومن و دمای رنگ

نور خروجی لامپ های رشد LED، بسته به انواع گیاهان تحت کشت، مراحل کشت (جوانه زنی، رویش، گل دهی یا میوه دهی)، و فتو پریود (دوره نور دهی) مورد نیاز گیاه، محدوده خاصی از طیف، لومن و دمای رنگ مورد دلخواه برای گیاهان را تامین مینماید.

کاهش مصرف آب

کشور ایران که در سال های اخیر با خشکسالی روبرو بوده و به احتمال زیاد در سال های آینده نیز خشکسالی شدید تر خواهد شد، چاره ای جز تغییر استراتژی کشت گیاهان را نخواهد داشت. استفاده بهینه از آب و جلوگیری حداکثری از تبخیر، این اجازه را به کشاورزی مدرن خواهد داد تا با مقدار اندکی آب، نیاز سبزیجات را حتی در شهر های در معرض خشکی شدید، در تمام فصول سال تامین کند. بدیهی است که یکی از مزایای تولید گیاهان در محیط های تحت کنترل کاهش قابل ملاحظه مصرف آب گیاهان می باشد. این روش مزایایی همچون عدم نگرانی در مورد فصول و یا شرایط آب و هوایی و همچنین توانایی رشد در کلیه زمان ها را دارد.

افزایش سرعت رشد

نور مورد نیاز گیاهان در روش های مدرن، جز با بکارگیری چراغ های ال ای دی محقق نخواهد شد. همچنین استفاده از نور­ LED باعث افزایش سرعت رشد گیاه می شود. محاسبات نشان داده است که استفاده از لامپ های LED در شرایط کنترل شده محیط داخلی، می­ تواند طول دوره رشد را تا حدود نصف کشاورزی سنتی کاهش دهد. این مساله موجب تحقق خواسته هایی می شود که در کشاورزی عادی امکانپزیر نمی باشد، مانند تولید محصولات تازه در محل مطلوب کاربر و در تمام طول سال.