مقالات رشد گیاه

شرایط استفاده از لامپ رشد گیاه در پرورش کاکتوس و ساکولنت

cactii growing indoors - شرایط استفاده از لامپ رشد گیاه در پرورش کاکتوس و ساکولنت

اخیرا ساکولنت و کاکتوس ها به یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی تبدیل شده اند، زیرا علاوه بر زیبایی، فضای خوبی به خانه بخشیده و چون سایر گیاهان به مراقبت و آب نیاز ندارند. از آنجایی که این دسته از گیاهان، در زمره گیاهان گرم و آفتاب دوست می باشند، بسیاری از پرورش آنها در مکان هایی که فصل تابستان چندان طولانی ندارند می ترسند. قابل ذکر است که این گونه از گیاهان را نیز می توان در طول سال رشد داد حتی اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که فصول مشخصی دارد و زمستان سرد و تاریک است.

 

 

کافی است هنگامی که دمای هوا سردتر شد آنها را به داخل ببرید و از چراغ رشد گیاه برای تامین نور مورد نیاز گیاهان استفاده کنید. لامپ رشد گیاه را می توان به عنوان چراغ هایی که علاوه بر نور طبیعی خورشید یا نورهایی که برای تقلید کامل از نور خورشید در شرایطی که در واقع نور آفتاب در دسترس نیست، استفاده کرد؛ تعریف کرد. برای انسان ها، نور مصنوعی نمی تواند جایگزین نور واقعی خورشید شود، زیرا ما ویتامین D را از نور خورشید دریافت می کنیم که یکی از ضروری ترین ویتامین ها در بدن انسان است. گیاهان کمی متفاوت هستند، زیرا تنها چیزی که نور خورشید به آن نیاز دارند، خود نور است. هنگامی که گیاهان نور دریافت می کنند، فرایندی به نام فتوسنتز اتفاق می افتد و انرژی لازم برای رشد را دریافت می کنند. تا زمانی که میزان مناسب نور را تامین کنید، می توانید گیاهان از جمله ساکولنت و کاکتوس ها را در زیر نور مصنوعی به خوبی یا بهتر از آنچه در خارج از خانه در زیر نور مستقیم خورشید قرار می دهید، پرورش دهید. با این حال شما هنوز هم باید مناسب ترین چراغ ها را انتخاب کرده و نکاتی را در مورد نحوه استفاده از آنها بدانید، تا بتوانید در خانه گیاهان خود را پرورش دهید.

 

نوری که لامپ رشد گیاه منتشر می کند چقدر روشن و قدرتمند است؟

قبل از هر چیز باید به این فکر کنید که نوری که از چراغ رشد گیاه ساطع می شود چقدر درخشان خواهد بود، زیرا این امر تعیین می کند که گیاهان چقدر نور می گیرند و چقدر می توانند رشد کنند. برای ساکولنت و کاکتوس به چراغ هایی نیاز دارید که برای هر فوت مربع نور حداقل ۲۰۰۰ لومن ساطع کنند. در نور مستقیم خورشید در ظهر ۱۰۰۰۰ لومن در فوت مربع وجود دارد، اما اگر ۲۰۰۰ لامپ لومن یا بیشتر را ۱۴ ساعت یا بیشتر در روز روشن کنید، گیاهان تقریبا در معرض نور مشابه در گرمای تابستان قرار می گیرند.

 

 

نور چند وات مصرف می کند؟

نکته دیگری که باید در مورد آن فکر کنید این است که انواع چراغ رشد چون وال واشر رشد گیاه که خریداری می کنید دارای چه واتی هستند، زیرا این امر روی قبض برق شما تاثیر می گذارد. بهتر است چراغ هایی انتخاب گردد که برچسب مصرف انرژی داشته باشند، زیرا آنها به احتمال زیاد دارای تعداد لومن بالا و توان کم هستند که بهترین حالت را خواهند داشت : نور روشن برای گیاهان و مصرف برق کم برای شما.

 

cactus grow light - شرایط استفاده از لامپ رشد گیاه در پرورش کاکتوس و ساکولنت 

 

نور ساطع شده از چراغ رشد در چه دمای رنگی قرار دارد؟

از آنجا که گیاهان ساکولنت گیاهان دوستدار آفتاب هستند، آنها نور روشن را بر سایه ترجیح می دهند، به همین دلیل از نطر دمای رنگ نور نیز به نور خاصی نیاز دارند. دمای رنگ در اصل همان رنگ قابل رویتی است که نورهای پروژکتور رشد گیاه تولید می کنند. این در واحد کلوین اندازه گیری می شود. گیاهان به نوری نیاز دارند که در محدوده خاصی از دمای رنگ باشد تا بتواند به آنها نور مورد نیاز برای رشد را بدهد. دمای رنگ مطلوب برای ساکولنت ها از حدود ۵۰۰۰ کلوین شروع می شود که به طعم خنک و کامل طیف وسیعی شبیه نور خورشید به ساکولنت ها می دهد.

 

 

نور چقدر گرما ساطع می کند؟

در نهایت، بسیار مهم است که بدانید لامپ رشد گیاه چقدر گرما تابش می کند. اگر گرمای زیادی از خود خارج می کند، ممکن است اتاق و محیطی که محل پرورش ساکولنت و کاکتوس است را بیش از حد تحمل گیاه گرم نماید و شما را مجبور به هزینه نمودن برای یک سیستم تهویه یا سرمایش خوب نماید. علاوه بر این اگر چراغ ها گرمای زیادی از خود ساطع می کنند، شما مجبور خواهید بود گیاه خود را دورتر از چراغ قرار دهید تا نسوزند و این فاصله زیاد خود عاملی خواهد بود که گیاه نور کافی دریافت نکند. در بازار انواع مختلفی از نور مصنوعی وجود دارد که برخی دارای انتشار گرمای زیاد هستند و برخی نیز حتی بعد از ۲۴ ساعت از زمان روشن شدن هنوز خنک می باشند، بنابراین علاوه بر جستجو جهت تهیه لامپ رشد ارزان دقت فرمایید تا از فروشنده در مورد میزان گرمای تولید شده توسط لامپ هم سوال نمایید.

 

 

led grow light succulents 500x375 - شرایط استفاده از لامپ رشد گیاه در پرورش کاکتوس و ساکولنت

 

فاصله نور مصنوعی از گیاه چقدر باشد؟

یکی از نکات اساسی این است که لامپ رشد گیاه ال ای دی را در چه فاصله ای از گیاه آویزان نماییم تا بتواند حداکثر میزان نور را به گیاهان بدهد بدون اینکه گیاهان با حرارت تابیده شده از این چراغ نسوزند. توصیه
می گردد هرگونه نور رشد را حداقل ۶ تا ۸ اینچ (۱۵ تا ۲۰ سانتی متر) از بالای گیاهان قرار دهید. حال هر زمان متوجه شدید نور شما گرما ندارد می توانید منبع نوری را به ساکولنت و کاکتوس نزدیک کنید تا نور شدیدتری دریافت کنند.

 

 

چرخه های نوری را مشخص کنید

ویژگی گیاهان پرورش یافته در محیط داخلی چون منزل و گلخانه که با نور مصنوعی تغذیه می شوند این است که باید دانست چرخه نوری برای گیاهان چگونه خواهد بود. چرخه نور برای شبیه سازی شرایط روز و شب استفاده می شود. یک قاعده کلی برای رشد هرگونه گیاه در زیر چراغ این است که هرچه نور بیشتری به آنها داده شود، سریعتر رشد می کنند و همین امر را می توان به ساکولنت ها نسبت داد. اگر در حال زمستان گذرانی در گیاهان هستید، برای ساکولنت ها روی چرخه نور ۴/۲۰ قرار دهید به این معنی که چراغ ها را ۲۰ ساعت در روز روشن بگذارید و سپس آنها را به مدت ۴ ساعت خاموش نمایید و به تدریج دوره تاریکی را افزایش دهید. چرخه نور ۸/۱۶ (روشن/تاریک) است. ساکولنت ها و کاکتوس ها باید بدانند که چه زمانی زمستان است، بنابراین می توانند روند خواب خود را آغاز کنند. اگر در طول سال از چراغ های رشد برای ساکولنت و کاکتوس استفاده می کنید در تابستان می توانید آنها را در چرخه ۰/۲۴ یا ۴/۲۰ برای رشد سریع قرار دهید.

 

 

 

 

منبع:

https://needlesandleaves.net/blog/2015/11/4/how-to-grow-succulents-in-artificial-light

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --