مقالات رشد گیاه

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

grow light 1024x450 - نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد گیاهان داخلی (داخل آپارتمان یا گلخانه) این است که آنها به نور زیادی نیاز ندارند. در واقع برعکس است! زیرا برای داشتن رشدی شاداب و پربرگ این گیاهان به تمام نوری که می توانند دریافت کنند نیاز دارند. اگر می‌خواهید گیاهان تان رشد کنند و یا برای گیاهی در گوشه‌ای از منزل نور کم نیاز دارید یا فقط می‌خواهید گیاهانی را در داخل خانه پرورش دهید که معمولاً رشد نمی‌کنند (مانند گیاهان، سبزیجات و گل‌ها)، لامپ رشد گیاه می‌تواند این امکان را فراهم کند.

اگر چراغ‌ رشد گیاه برای شما جدید هست، برای یادگیری توصیه‌های خاص در مورد نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

 

در مرحله اول، اگر به دنبال اطلاعات دقیق تری در مورد جنبه فنی نحوه عملکرد چراغ های رشد هستید، مقاله بهترین های لامپ رشد گیاه سال ۲۰۲۱ را بررسی کنید.

 

نور رشد (نور مصنوعی) چیست؟

گیاهان از نور متفاوت با انسان استفاده می کنند. جایی که ما از نور برای دیدن استفاده می کنیم، گیاهان از نور به عنوان انرژی برای فتوسنتز و رشد استفاده می کنند. نور رشد مخصوصاً برای دادن نور مناسب به گیاهان در طیفی که برای زندگی نیاز دارند طراحی شده است.

 

آیا می توان فقط از یک لامپ معمولی به عنوان چراغ رشد استفاده کرد؟

در حالی که برخی از لامپ‌های معمولی ممکن است برخی از امواج نوری خاص مورد نیاز برای گیاهان را تولید کنند، اما در مورد رشد گیاهان معمولاً مؤثر نیستند. این به این دلیل است که آنها برای روشن کردن خانه های ما طراحی شده اند. با استفاده از نور رشد، طیف نوری که استفاده می‌کنند، چقدر قدرتمند هستند، رنگ‌هایشان و حتی طرح یا شکل خود نور، همه در جهت تامین حداکثر انرژی مورد نیاز گیاه برای رشد هستند.

برخی از چراغ‌های رشد ممکن است شبیه به کره‌های معمولی خانگی به نظر برسند. اما به خاطر داشته باشید که نحوه درک چشمان ما از نور با نحوه درک و استفاده گیاهان از آن بسیار متفاوت است.

 

چه مدت باید لامپ رشد گیاه روشن بماند؟

مدت زمانی که لامپ رشد گیاه باید روشن باشد به چند عامل بستگی دارد. مورد اول نور خاصی است که استفاده می کنید، دوم محیطی که گیاه شما در آن قرار دارد و سوم هدف از استفاده از نور (مثلاً رشد شاخ و برگ، سبزیجات یا گلدهی).

نوری که استفاده می کنید باید با دستورالعمل های خاصی همراه باشد. اما به عنوان یک راهنمای کلی برای نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه چند نکته وجود دارد.

 

برای موثر بودن، چراغ های رشد باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت در روز روشن باشند. این بسته به شرایط می تواند تا ۱۶ ساعت متغیر باشد. به همین دلیل است که چراغ‌ رشد ال‌ای‌دی بسیار محبوب می باشد.

همیشه چراغ رشد را بالای گیاه قرار دهید. این نور خورشید را تکرار می کند. گیاهان به طور طبیعی شروع به خم شدن به سمت منبع نور می کنند، بنابراین همیشه بهترین انتخاب در بالا است.

اگر نور مصنوعی رشد شما گرم می شود، مطمئن شوید که گیاهان را لمس نمی کند یا خیلی به آنها نزدیک قرار ندارد. گیاهان جوان یا سایه دوست می توانند با نورهای رشد کمتر قوی از بین بروند، در حالی که گیاهان بزرگ و گیاهان با برگ های بزرگ که می توانند نور زیادی را جذب کنند (مثلاً انجیر برگ کمانچه) می توانند از مزایای نور قوی تر لذت ببرند.

 

 

how to use grow lights for indoor plants 333x500 - نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

در کجا باید لامپ رشد گیاه را قرار داد؟

به این فکر کنید که چگونه یک گیاه در طبیعت به نور خورشید می رسد، از بالا.

بسیار دیده شده است که مردم از چراغ های رشد که روی پایه گیاه بسته شده اند، به عنوان جایگزینی برای چراغ های سقفی خود استفاده می کنند یا حتی در یک لامپ با سایه ای در کنار گیاه قرار می دهند. در حالی که این شیوه تمهیدی برای ترکیب شدن با دکوراسیون شماست ولی متأسفانه برای گیاه خیلی مفید نخواهد بود.

لامپ رشد گیاه ال ای دی باید کاملاً نزدیک و بدون مانع به گیاه باشد تا تأثیری داشته باشد و درست همانطور که گیاهان داخل خانه می توانند هنگام جستجوی نور بیشتر به سمت پنجره ها متمایل شوند، می توانند به سمت چراغ های رشد نیز متمایل شوند!

به همین دلیل است که بهتر است نور رشد خود را بالای گیاه خود قرار دهید تا آن را تشویق کنید که درست مانند طبیعت رشد کند.

 

فاصله نور چراغ رشد گیاه تا گیاهان چقدر باشد؟

به طور کلی، گیاهان باید در فاصله چند فوتی نور رشد قرار داشته باشند تا از مزایایی برخوردار شوند. هر چه نور به گیاه نزدیکتر باشد، شدت نور بیشتر می شود.

فاصله نیز واقعاً به قدرت و نوع نوری که استفاده می کنید بستگی دارد. اگر نگران هستید، پیشنهاد می‌کنم از فاصله دورتر شروع کنید و نور را نزدیک‌تر کنید تا ببینید گیاهانتان چگونه واکنش نشان می‌دهند.

به طور کلی، هر چه نور به گیاه نزدیکتر باشد، عرض کمتری را می پوشاند. بنابراین اگرنور را فقط برای یک گیاه مدنظر دارید، می توانید نور را به گیاه نزدیک کنید (که به معنای نور بیشتر برای گیاه است).

اگر چند گیاه را برای پرورش درنظر دارید، دهانه لامپ را در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد نور رشد را دورتر داشته باشید تا چندین گیاه را بپوشانید.

 

 

بهترین رنگ لامپ رشد گیاه چیست؟

ممکن است متوجه شده باشید که چراغ‌ رشد گیاه در رنگ‌های مختلف هستند. این به این دلیل است که گیاهان از امواج نور متفاوتی برای مصارف مختلف مانند گلدهی، میوه دهی یا رشد عمومی برگ استفاده می کنند.

اگر به دنبال تکمیل نور رشد برای گیاهان داخلی خود هستید (معروف به رشد سبز، سبز)، یک لامپ با طیف کامل پیشنهاد می گردد. نور رشد با طیف کامل، طیف کاملی از نور را برای گیاهان فراهم می کند (و اگر یک نور سفید پیدا کنید، بسیار جذاب تر از رنگی به نظر می رسند)

بنابراین، نور رشد با طیف کامل برای گیاهان خانگی معمولی مانند انجیر برگ کمانچه، فیلودندرون، کالاتیا، نیلوفرهای صلح، نخل و غیره عالی است.

سایر رنگ های روشن رشد محبوب قرمز، آبی و قرمز و آبی با هم هستند. نور قرمز برای گلدهی عالی است، در حالی که آبی به رشد رویشی کمک می کند. با این حال، اگر یک گیاه بیش از حد یک رنگ شود، ممکن است کمی تغییر شکل داده یا از شکل خارج شود.

برای رشد گیاهان سرپوشیده سبز و برگی یا برای زنده نگه داشتن نوزادان گیاهی خود در طول زمستان (یا در خانه های تاریک تر)، نور رشد سفید ال ای دی را با طیف کامل انتخاب کنید.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --