مقالات رشد گیاه

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

thumbnail 1080x450 - نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

در صورتی که به دلیل کم نور بودن فضای خانه و یا اتاق های خود تصمیم بر پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی خود در منزل و فضای داخلی هستید، توجه شما را به مطالعه مقاله زیر جلب می کنم.

نور خورشید تعادل کاملی از طول موج های لازم برای رشد و شکوفایی گیاهان را داراست، حال شما می توانید به دلیل نورگیر نبودن فضای داخلی از نور مصنوعی (لامپ رشد گیاه) برای کمک به پرورش گیاهان خود استفاده کنید. در واقع، برخی گیاهان چون سوسن و زنبق که دارای شاخ و برگی با نیاز نوری کم است، بسیار خوب در محیط بسته و بدون پنجره با نور مصنوعی رشد می کنند.

نیاز گیاهان برای رشد مناسب

نور طول موج آبی برای رشد شاخ و برگ

نور طول موج قرمز برای گلدهی و باردهی

گیاهان از طول موج های سبز استفاده کمی دارند و آن را به عقب منعکس می کنند و به همین دلیل برگ ها سبز به نظر می رسند.

انواع نور مصنوعی

برای رشد مناسب گیاهان و بذرها در محیط و فضای داخلی، در انتخاب لامپ و یا سیستم روشنایی دقت کافی نمایید و منبع نور را در مکانی قرار دهید تا بیشترین سود را برای گیاهان شما داشته باشد. حال در زیر با انواع نور مصنوعی آشنا می شویم:.

چراغ فلورسنت: چراغ های فلورسنت باصرفه ترین و راحت ترین انتخاب برای گیاهان آپارتمانی است، آنها در لوله یا لامپ های جمع و جور (CFL) قرار می گیرند. و به سوکت های معمولی پیچ می شوند و به دلیل خنک بودن می توان آنها را در فاصله خیلی نزدیک از ساقه و برگ گیاهان قرار داد. به دلیل اینکه لوله ها و لامپ های فلورسنت عمومی، بیشتر دارای طول موج های آبی هستند.

سعی شود طیف کامل تامین گردد و یا ترکیبی از لامپ های خنک و گرم استفاده گردد. برای بالابردن کارایی و اثربخشی منبع های روشنایی فلورسنت، آنها را در فاصله یک فوت از ساقه و برگ گیاهان قرار دهید.

چراغ های رشته ای: این دسته از لامپ ها به دلیل تولید گرمای بسیار باید در فاصله دورتری از شاخ و برگ گیاهان قرار گیرند. چراغ های رشته ای دارای طول موج قرمز بیشتری هستند. و می توان از آنها برای تکمیل و متعادل سازی طیف کامل نور در کنار چراغ های فلورسنت استفاده کرد، علی الخصوص اگر مایل به شکوفه دادن و مرحله شکوفایی گیاه خود باشیم.

چراغ ال ای دی:  چراغ ال ای دی رشد گیاه یک منبع نور مصنوعی کم مصرف با حرارت کم می باشد. از آنجایی که فناوری LED بسیار قابل تنظیم است هر لامپ با دیگری متفاوت است و باید از تولید نور آبی و قرمز مورد نیاز گیاه خود در این لامپ ها مطمین شوید.

لامپ رشد ال ای دی در حوزه باغبانی و پرورش گیاهان، فقط طول موج هایی را که مورد نیاز گیاهان هست را تولید می کند. بنابراین این نوع لامپ ها برای استفاده عمومی مناسب نیست و با تهیه لامپ رشد ارزان از فروشگاه اینترنتی ال ای دی سازان با اطمینان خرید خود را انجام دهید.

چراغ هالوژن: این دسته از چراغ ها قادر به تامین تمام طیف نور هستند ولی همانند لامپ های رشته ای گرمای زیادی را به خود اختصاص می دهند و نسبت به لامپ های کم مصرف انرژی کمتری دارند.

نورپردازی آسان گیاه برای اتاق با نور طبیعی کم

پس از مشورت با کارشناس فروشگاه ال ای دی سازان برای نوع گیاه و میزان نوری که احتیاج دارد، می توانید لامپ LED رشد گیاه، پروژکتور رشد گیاه و یا وال واشر رشد گیاه را انتخاب و با مناسب ترین قیمت در میان رقبا از فروشگاه خریداری نمایید. و با قراردادن در فاصله مناسب از گیاه و تنظیم مدت زمان روشنایی آن توسط تایمر نورپردازی آسان و مفیدی برای گیاه خود در محیط و اتاق کم نور یا فاقد نور انجام دهید.

 

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --