مقالات رشد گیاه

راهنمای جامع برای رشد سبزیجات و گل ها از بذر

start seeds indoors - راهنمای جامع برای رشد سبزیجات و گل ها از بذر

پرورش گیاهان از طریق بذر راهی عالی برای شروع باغبانی در اوایل فصل است. با نور مناسب طبیعی خورشید یا نور مصنوعی از طریق لامپ رشد گیاه و تجهیزات ساده، رشد از دانه تا برداشت آسان است.
برخی از بذرها (مانند گوجه فرنگی و گل همیشه بهار) به راحتی در داخل خانه رشد می کنند. انتخاب های خوب دیگر برای مبتدیان ریحان، کولئوس، نستورتیوم و کیهان است. اگر در زمینه باغداری مبتدی هستید، ابتدا آن ها را انتخاب کنید و سپس به سراغ دانه های سخت تر چون گل اطلسی بروید.

 

 

هفت گام : از بذر تا باغذاری

۱-زمان بندی را به درستی انجام دهید:

هدف از شروع بذر این است که نهال های خود را آماده بیرون رفتن در زمان مناسب آب و هوا کنید. با نگاه کردن به بسته دانه شروع کنید، که باید به شما بگوید چه زمانی باید کاشت دانه ها را شروع کنید. معمولاً چیزی شبیه به این می گوید: «شش تا هشت هفته قبل از آخرین یخبندان در داخل بوته کنید.»
برخی از انواع سبزیجات مانند لوبیا و کدو بهتر است در خارج از منزل تهیه شوند. رشد آنها در داخل خانه چندان فایده ای ندارد زیرا جوانه می زنند و سریع رشد می کنند.

 

 

۲-ظروف مناسب را پیدا کنید:

می توانید بذرها را تقریباً در هر نوع ظرفی شروع کنید، به شرطی که حداقل ۲-۳ اینچ عمق داشته باشد و دارای حفره های زهکشی باشد. من سینی هایی را که مخصوص شروع بذر هستند ترجیح می دهم. پر کردن سینی ها آسان است، سیستم آبیاری رطوبت ثابت را تضمین می کند و من می توانم آنها را به راحتی جابجا کنم.

 

 

۳-خاک گلدان را آماده کنید

خاک گلدانی را انتخاب کنید که برای رشد نهال ساخته شده است. از خاک باغچه خود یا خاک گلدان گیاهان آپارتمانی خود استفاده نکنید. با مخلوط تازه و استریل شروع کنید که نهال سالم و عاری از بیماری را تضمین
می کند. قبل از پر کردن ظروف، از سطل یا وان برای مرطوب کردن مخلوط کاشت استفاده کنید. هدف این است که آن را مرطوب کنید اما خیس نکنید. خاک را محکم بسته بندی کنید تا شکاف ها از بین بروند.
به یاد داشته باشید که اکثر مخلوط ها حاوی مواد مغذی کمی هستند، بنابراین باید چند هفته پس از جوانه زنی نهال ها را با کود مایع تغذیه کنید و این کار را تا زمان پیوند آنها به باغ ادامه دهید.

 

 

tomato plants 013 Medium 500x374 - راهنمای جامع برای رشد سبزیجات و گل ها از بذر

 

 

۴-کاشت را شروع کنید

بسته بذر را بررسی کنید تا ببینید بذرهای خود را تا چه عمقی بکارید. برخی از موارد کوچک را می توان درست روی سطح خاک پاشید. دانه های بزرگتر باید دفن شوند. برای بیمه، من در هر گلدان دو دانه می کارم. اگر هر دو دانه جوانه زدند، من یکی را بریده و اجازه می دهم دیگری رشد کند. ایجاد دو تقسیم در هر گلدان برای قرار دادن دانه ها مفید است. بعد از اینکه یک دانه را در هر قسمت جدا کردید، می توانید برگردید و دانه ها را بپوشانید.

بذرهای تازه کاشته شده را با یک قوطی آبیاری کوچک مرطوب کنید. برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، روی گلدان ها را با پلاستیک یا گنبد پلاستیکی که روی سینی شروع بذر قرار می گیرد، بپوشانید. این به مرطوب نگه داشتن بذرها قبل از جوانه زدن کمک می کند. هنگامی که اولین علائم سبز رنگ را مشاهده
می کنید، پوشش را بردارید.

 

 

۵-آب، تغذیه، تکرار کنید

همانطور که نهال ها رشد می کنند، از مرطوب کننده یا یک قوطی آبیاری کوچک برای مرطوب نگه داشتن خاک استفاده کنید. بگذارید بین دو آبیاری خاک کمی خشک شود. برای اطمینان از حرکت خوب هوا و جلوگیری از بیماری، یک فن نصب کنید. من از پنکه ای استفاده می کنم که به تایمر مشابه چراغ رشد گیاه من متصل است. به یاد داشته باشید که نهال ها را به طور منظم با کود مایع تغذیه کنید، به میزان توصیه شده روی بسته.

 

 

۶-نور ، نور ، نور

نهال ها به نور زیادی احتیاج دارند. اگر در حال رشد در پنجره هستید، نوردهی رو به جنوب را انتخاب کنید. به طور مرتب گلدان ها را بچرخانید تا گیاهان به نور متمایل نشوند. اگر نهال ها نور کافی دریافت نکنند، دارای ساقه هایی ضعیف خواهند بود. اگر زیر نور رشد چون پروژکتور رشد گیاه قرار می دهید، آنها را طوری تنظیم کنید که فقط چند اینچ از بالای نهال ها بالاتر باشند. چراغ ها را روی تایمر به مدت ۱۵ ساعت در روز تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که نهال ها نیز به تاریکی نیاز دارند تا بتوانند استراحت کنند. با بلند شدن نهال ها، چراغ ها را بالا ببرید.

 

1488375150961 500x375 - راهنمای جامع برای رشد سبزیجات و گل ها از بذر

 

 

 

۷-نهال ها را به تدریج به بیرون خانه منتقل کنید

ایده خوبی نیست که نهال خود را مستقیماً از محیط حفاظت شده خانه خود به باغ منتقل کنید. شما هفته هاست که این نهال ها را می پوشانید، بنابراین آنها نیاز به انتقال تدریجی به فضای آزاد دارند. این فرآیند سخت شدن نامیده می شود. حدود یک هفته قبل از اینکه قصد دارید نهال ها را در باغ بگذارید، آنها را در یک مکان محافظت شده در خارج از منزل (تا حدی سایه دار، دور از باد) برای چند ساعت قرار دهید و شب ها آنها را داخل خانه بیاورید. به تدریج، در طول یک هفته یا ۱۰ روز، آنها را بیشتر در معرض آفتاب و باد قرار دهید. یک قاب سرد مکانی عالی برای سفت شدن گیاهان است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --