مقالات رشد گیاه

روشنایی آکواریوم آب شور

lighting with aquarium 1138x450 - روشنایی آکواریوم آب شور

دنیای زیر آب در طبیعت دارای صحنه های بسیار زیبایی است. به عنوان مثال، مرجان های رنگارنگ در کف دریا که با آب تکان می خورند، ماهی هایی که در صخره های مرجانی شنا می کنند، یا گیاهان آبی که به صورت لایه ای رشد می کنند و یک جنگل زیر آب را تشکیل می دهند. حال مردم درصدد هستند این زیبایی را در حجم کوچک در قالب آکواریوم آب شور یا شیرین در منزل خود داشته باشند. در این صورت، هنگامی که حیوانات و گیاهان از محیط طبیعی جدا می شوند و در فضای آکواریوم کوچکتری رشد می کنند، لازم است زمان زیادی برای حفظ رشد سالم و چرخه اکولوژیکی آنها صرف شود و روشنایی یکی از عوامل اصلی این مهم است.

 

خواه مرجان های سنگی پولیپ کوچک یا مرجان های سنگی پلیپ بزرگ یا گیاهان آب شیرین، روشنایی منبع اصلی انرژی آنها است.اگر آکواریوم کنار پنجره قرار گیرد، می تواند مقداری از نور خورشید را دریافت کند، اما میزان تابش نور خورشید از پنجره محدود است. با گذشت زمان، زاویه تابش خورشید نیز تغییر می کند، نور خورشید نمی تواند از پنجره به آکواریوم بتابد، بنابراین حیوانات و گیاهان موجود در آکواریوم به مدت کافی نور خورشید را دریافت نمی کنند. از طرف دیگر، از آنجا که آکواریوم فضایی نسبتاً بسته است، تولید مستقیم جلبک در آکواریوم توسط نور مستقیم خورشید بسیار آسان است که آب را کدر می کند و به تعادل اکولوژیکی سیستم آکواریوم آسیب می رساند.با توجه به موارد فوق، نور مصنوعی برای آکواریوم های داخلی ضروری است.

اهمیت نور مناسب برای گیاهان آکواریوم آب شور

آیا آن نورهایی که در چشم انسان رنگ یکسانی دارد برای گیاهان نیز یکسان است؟ نور خورشید برای چشم انسان سفید است. گیاهان در طبیعت در زیر نور خورشید به خوبی رشد می کنند. بنابراین، ما اطمینان داریم که نور خورشید باید بهترین منبع نوری برای رشد گیاه باشد. خورشید می تواند مقدار یکنواختی از انرژی را در تمام طول موج ها از جمله مادون قرمز و ماوراء بنفش تابش کند. نور لامپ رشد گیاه متشکل از قرمز، سبز و آبی نیز برای چشم انسان سفید رنگ به نظر می رسد. با این حال، هنگامی که به طیف نگاه می کنیم، متوجه می شویم که انرژی ارائه شده توسط نور چراغ رشد گیاه فقط در قرمز، سبز و آبی تولید می شود. گیاهان برای رشد به انرژی نور تکیه می کنند. نوری با ویژگی های طول موج خاص جذب می شود تا به فتوسنتز کمک کند و سپس به انرژی تبدیل می شود تا به عملکرد شیمیایی رشد برسد. به این معنی که کیفیت روشنایی واقعاً در وضعیت رشد گیاه منعکس می شود. یک نور مصنوعی با طیف کامل مانند نور خورشید می تواند “هر نوع انرژی” را برای رشد گیاهان فراهم کند. گیاهان به دلیل شکاف زیاد انرژی نمی توانند تحت منبع نور مصنوعی متشکل از قرمز، سبز و آبی رشد کنند. تمام نور برای رشد گیاه مفید نیست. گیاهان مختلف در مراحل مختلف رشد به نور متفاوتی نیاز دارند. به منظور ارائه بهترین فرمول رشد برای گیاهان، طیف قابل تنظیم بهترین راه حل خواهد بود. در این باب نیز در مقاله نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی توضیح مفصل ارائه گردیده است.

 

led light aquarium 500x317 - روشنایی آکواریوم آب شور

 

روشنایی صخره های مرجانی با لامپ رشد گیاه

فتوسنتز مرجان ها عمدتا به زوگسانتله (zooxanthella) وابسته است که با پولیپ های مرجانی همزیستی دارد. مرجان در صخره های مرجانی در انتهای دریاهای کم عمق زندگی می کند. هنگامی که نور خورشید در آب نفوذ می کند و به صخره های مرجانی می رسد، بیشتر نور آبی بنفش و ماوراء بنفش است، در حالی که نور قرمز بیشتر از بین می رود. زوگسانتله که در این محیط رشد می کند، در استفاده از نور آبی برای فتوسنتز، که نیازهای روزانه رشد مرجان ها را تأمین می کند، بهتر عمل می کند. علاوه بر این، مرجان ها می توانند فلورسانس زیبایی نیز از خود ساطع کنند زیرا پروتئین های فلورسنت موجود در مرجان می توانند نور ماوراء بنفش را جذب کرده و آن را به رنگ دیگری تبدیل کنند. پروتئین های فلورسنت برای محافظت از مرجان ها در برابر نور بیش از حد ماوراء بنفش (UV) طراحی شده اند. در صورت عدم وجود اشعه ماوراء بنفش روی مرجان، پروتئین فلورسنت عملکرد خود را از دست می دهد و به تدریج توسط مرجان تجزیه می شود، بنابراین مرجان توانایی ساطع فلورسانس را برای همیشه از دست می دهد. بنابراین در آکواریوم، اشعه ماوراء بنفش (UV) مناسب، می تواند پروتئین فلورسانس مرجانی را تحریک کند، به طوری که صخره های مرجانی فلورسانس رنگارنگ را حفظ می کنند. با این حال، محیط آبی خالص منجر به رندر رنگ بسیار کم می شود. اگر کمی نور سفید به آن اضافه شود، مرجان ها و ماهی ها رنگارنگ تر نشان داده می شوند.

 

 

دلایل استفاده از نور مصنوعی ال ای دی برای روشنایی آکواریوم

  • ارائه طیف سفارشی برای روشنایی هدفمند برای گیاهان آبزی و صخره های مرجانی.
  • گزینه های کامل تراشه های LED مختلف، متناسب با طیف خاص نیازهای بیولوژیکی، از جمله اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز.
  • پایه کامل طیف با LED برای جلوه دادن طبیعی ترین ظاهر موجودات و چشم انداز در آکواریوم.
  • سرویس طیف قابل تنظیم که می تواند دستورالعمل های مناسب نورپردازی را برای گیاهان در دوره های مختلف رشد ارائه دهد.
  • بهینه سازی کارایی برای دریافت انرژی نور بیشتر با برق کمتر.

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --