مقالات رشد گیاه

کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

12347444 847 - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

یکی از تکنیک های صنعت کشاورزی پیشرفته که در روش های گلخانه ای نیز محبوبیت زیادی دارد، کشت هیدروپونیک می باشد که در این روش گیاه، چون روش های پیشین در خاک رشد و نمو نمی کند. بلکه در سیالی از محلول های غذایی قرار می گیرد. تولید گلخانه ای در این روش، الزامی به فصل خاص و یا آب و هوای مشخص ندارد. در این روش اتلاف محصولات به حداقل مقدار خود رسیده و می توان با استقرار و بهره مندی از مناسب ترین نور رشد گیاه اثربخشی و سوددهی تولید را افزایش داد.

در ادامه با معرفی اجمالی انواع لامپ رشد گیاه، شما را در انتخاب بهترین گزینه برای نور مصنوعی در این نوع کشت راهنمایی می نماییم.

«وات» تفاوت بین چراغ های رشد

انواع چراغ رشد گیاه موجود در بازار به سه دسته تقسیم می گردد: فلورسنت، HID و LED. مواردی که باید در انتخاب آنها در نظر گرفت وات، لومن و درجه حرارت هستند. وات مقدار انرژی مورد نیاز برای روشن شدن لامپ را اندازه گیری می کند، در حالی که لومن میزان نور تولید شده را اندازه گیری می کند. لومن در وات واحد اندازه گیری کارایی لامپ است. لامپ های از نوع HID درخشان ترین و پرنورترین و نوع LED کارآمدترین نوع لامپ های رشد گیاه می باشند.

در نظر داشته باشید که هر کدام از سه نوع لامپ بالا نیز دارای دمای عملیاتی مختلف هستند. هرچه دمای لامپ بالاتر بوده و داغ تر باشد، به همان میزان برای جلوگیری از سوختگی گیاه باید در فاصله مناسب از تاج گیاه قرار گیرد. قانون روشنایی با نور مصنوعی این است که لامپ را در فاصله ای که بیشترین میزان نور را به گیاه می رساند قرار دهید، زیرا هرچه از گیاه فاصله داشته باشد، شدت نور کمتر می گردد. در میان این سه نوع لامپ نیز لامپ های فلورسنت دارای کمترین دما و خنک ترین حالت هستند.در جدول زیر خلاصه ای مفید از ویژگی و مشخصات فنی لامپ های رشد گیاه ارایه شده است.(جدول یک)در زیر با توضیح کاملتری اطلاعات مفیدتری ارایه می گردد.

jadval1 - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

چراغ های رشد CFL

چراغ های رشد CFL لوله ای، به سبک فلورسنت هستند و به اندازه یک لامپ استاندارد رشته ای فشرده
می شوند . یک لامپ CFL ، ۲۳ واتی معادل ۱۰۰ وات رشته ای است که ۱۶۰۰ لومن می دهد و اگر به اندازه کافی در نزدیک گیاه قرار گیرد، برای هر گیاه سنتی در محیط داخلی به اندازه کافی روشن است. این لامپ ها برای فضاهای محدود چون دفاتر و محل زندگی مناسب بوده زیرا به اندازه کافی کوچک بوده و در صورت لمس باعث سوختگی گیاهان و پوست انسان نمی شوند. چراغ های رشد Mogul Base (E39) CFL ممکن است حجیم به نطر برسند. ولی دارای این مزیت هستند که یک بالاست به طور مستقیم در پایه ساخته شده است. اگرچه از هالیدهای فلزی مشابه گران تر هستند اما برای فروشگاه ها، میزهای تکثیر و مناطق کوچک رشد، بسیار عالی هستند.

cfl lamp - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

چراغ رشد T5

چراغ های رشد فلورسنت T5 دارای طیف وسیعی است، اما مزیت واقعی در این مورد است که وسایل مربوط و لوازم نصب کردنی به این لوله ها می توانند کمتر از ۳ اینچ طول داشته باشند. این مزیت برای به حداکثر رساندن فضای رشد با استفاده از چندین واحد رشد بصورت عمودی در قفسه ها، عالی است. اینها کارآمدترین لوله های فلورسنت استاندارد موجود هستند. (حدود ۲۴ وات برای ۲۰۰۰ لومن استفاده کنید). در صورت استفاده از رفلاکتورها (بازتابنده)، چراغ های رشد T5 دارای پراکندگی نوری بسیار خوبی هستند و از CFL های پایه مغناطیسی کارآمدتر هستند.

 

t5 fluorescent lamp - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

چراغ رشد متال هالید

چراغ های رشد MH موردی استاندارد در صنعت هستند و با بازدهی بسیار بالا برای اتاق های بزرگتر و
گلخانه ها عالی می باشند. لامپ های MH از لامپ های فلورسنت، رشته ای و CF با همان توان و قدرت، موثرتر هستند و اغلب با بالاست های قابل تنظیم سازگار هستند.

 

metal halid - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

چراغ رشد HPS

چراغ های رشد HPS به طور گسترده ای برای روشنایی فضای باز، اتاق های بزرگ و گلخانه ها استفاده می شود. این لامپ ها احتمالا کارآمدترین لامپ HID هستند که می توان بدست آورد، گرچه گران تر از نوع CFL و MH ها می باشند.

 

hps lamp - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

چراغ رشد ال ای دی

لامپ رشد ال ای دی برای تکثیر گیاهان، سبزیجات برگ دار گزینه بسیار مناسبی است. آنها در اندازه ها، رنگ ها و ترکیبات مختلف با توان های مصرفی متفاوت با قیمتی مناسب در فروشگاه ال ای دی سازان به فروش
می رسد. اغلب LED ها دارای دیودهای آبی و قرمز در یک آرایه هستند تا رشد گیاه به حداکثر خود برسد و از مزایای کامل بهره مند شود.

 

led lamp - کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --