مقالات رشد گیاه

۱۰ اشتباه رایج زمان استفاده از چراغ رشد گیاه

PPunson Dual Head UV IR Plant LED Grow Light 4 fe8870e8de9a4acb9c89bf038f733f03 1138x450 - ۱۰ اشتباه رایج زمان استفاده از چراغ رشد گیاه

چراغ‌ رشد گیاه ابزاری عالی برای کارآمدتر کردن فرآیند رشد می باشد، اما در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند برای گیاه مضر باشد. در این مقاله ۱۰ کاری وجود دارد که هنگام استفاده از چراغ رشد گیاه ال ای دی و سایر انواع لامپ رشد گیاه باید از انجام آنها اجتناب کنید.

بسیاری از مردم در سرتاسر جهان گونه های مختلفی از گیاهان را در خانه‌های خود پرورش می دهند، در حالی که برخی از افراد به خوبی عمل نموده و موفق به تولید محصول خوب می‌شوند، برای برخی دیگر چندان خوب عمل نمی‌کند و گیاهانشان به سرعت پژمرده می‌شوند، یا بازدهی ناچیز تولید می کند.

این مسائل می تواند مربوط به استفاده نادرست از نور باشد. برای آشنایی با چگونگی بهره گیری گیاهان از نور رشد مصنوعی مطالعه مقاله نحوه استفاده گیاهان از نور لامپ رشد گیاه توصیه می گردد.

در این مقاله، ۱۰ مورد از متداول‌ترین مواردی را که باید هنگام استفاده از چراغ‌ رشد گیاه به آنها توجه کنید، در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید گیاهانی با ظاهری سالم پرورش دهید و از هر گونه دردسر غیر ضروری جلوگیری کنید.

 

 

 

۱-گرم شدن بیش از حد گیاهان

اگر برگ های نزدیک به نور شروع به قهوه ای شدن کنند، متوجه خواهید شد که گیاه بیش از حد گرما می گیرد. اولین نشانه ها مانند خطوط باریک در قسمت بیرونی برگ ها به نظر می رسند، بنابراین اگر به سرعت آن را بگیرید، فرصتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر خواهید داشت. اگر برخی از برگ ها شروع به پیچ خوردن کنند، ممکن است نشانه نزدیکی بیش از حد گیاه به نور باشد. تهویه خوب معمولاً به این موضوع کمک می کند.

 

تامین نور کافی

مهم است که مقیاس عملیات خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چند گیاه در حال رشد هست و به چند چراغ ال ای دی نیاز دارید تا به درستی آنها را روشن کنید. همچنین باید از درخشندگی چراغ هایی که استفاده می کنید آگاه باشید. مطمئن شوید که به اندازه کافی لامپ رشد گیاه دارید، اما همچنان به دنبال یک تعادل خوب بین تامین نور کافی و عدم زیاده روی در آن باشید.

 

۳-تنظیم چراغ های رشد گیاه در فاصله نامناسب

گرمای بیش از حد یا نور ناکافی می تواند به دلیل وجود نور زیاد یا کمبود باشد، اما همچنین می تواند به دلیل قرار دادن چراغ ها خیلی نزدیک یا خیلی دور از گیاهان باشد. هیچ قانون جهانی برای تنظیم فاصله وجود ندارد، اما توصیه می شود نور رشد مصنوعی در فاصله ۱۲ تا ۱۸ اینچی از گیاهان قرار گیرند.

 

 

best led grow light.0 500x333 - ۱۰ اشتباه رایج زمان استفاده از چراغ رشد گیاه

 

۴-استفاده از محصولات بی کیفیت

نور یکی از حیاتی ترین عواملی است که باید در هنگام رشد گیاهان در نظر گرفته شود زیرا فرآیند فتوسنتز را آغاز می کند. اگر از چراغ های رشته ای معمولی استفاده می کنید، به احتمال زیاد گیاهان قوی و سالم رشد
نمی کند. بنابراین، برای بهترین نتایج، توصیه می شود از چراغ رشد گیاه با طیف کامل (لامپ رشد فول اسپکتروم) استفاده کنید. آنها به طور خاص برای این هدف طراحی شده‌اند و این ویژگی را دارند که نور را در طیف دقیق مورد نیاز گیاه ارائه دهند.

 

۵-انتخاب طیف نور اشتباه

به منظور رشد موثر، گیاهان برای هر مرحله رشد به انواع مختلفی از نور نیاز دارند. با چراغ رشد گیاه ال ای دی با طیف کامل این امر به راحتی قابل دستیابی است، اما اگر تنظیم اشتباهی را انتخاب کنید، گیاه به خوبی رشد نمی کند. همچنین باید شرایط اتاقی که در آن رشد می کند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، گیاهان زمانی که در مرحله رویشی رشد هستند، بیشترین بهره را از نور در طیف آبی می برند. این بدان معناست که اگر نور را طوری تنظیم کنید که در طیف قرمز نور ساطع کند، فقط مانع رشد گیاه خواهید شد.

 

۶-استفاده از برنامه نور اشتباه

باید مراقب باشید که چراغ ها را همیشه روشن نگذارید، یا بدتر، برعکس فراموش کنید که آنها را روشن کنید. ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما به هم ریختن برنامه نور بسیار آسان است و حتی یک تغییر جزئی ممکن است تأثیر منفی بر رشد گیاه داشته باشد.

 

۷-فراموش کردن تنظیم چراغ رشد گیاه

بسیاری از مردم فراموش می کنند که ارتفاع چراغ ها را با بزرگتر شدن گیاهان تنظیم کنند و در نهایت با برگ های سوخته مواجه می شوند. نکته مهم دیگر این است که گهگاهی گلدان ها را بچرخانید تا از متمایل شدن بیش از حد گیاهان به سمت نور جلوگیری کنید.

 

۸-عدم محافظت و نگهداری از چراغ رشد LED

لامپ رشد گیاه LED دوست شما و سرمایه‌گذاری مهمی هستند، بنابراین باید به درستی از آنها مراقبت کنید. آنها مزایای بی شماری را برای روند رشد به ارمغان می آورند و کمی نگهداری و آماده سازی می تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد. توصیه می شود برای یکسان سازی ولتاژ ورودی، یک تثبیت کننده برق راه اندازی کرده و آن را به چراغ ها وصل کنید و در نتیجه از تراشه داخل LED ها محافظت کنید.

 

 

hero horiz Aceple LED Grow Light 1 d051222c451440b9a98b03906c8555bd - ۱۰ اشتباه رایج زمان استفاده از چراغ رشد گیاه

 

۹-آبیاری بیش از حد هنگام تغییر از HID به LED

چراغ های HID معمولی گرمای زیادی تولید می کنند و نور مادون قرمز زیادی تولید می کنند. این باعث خشک شدن گیاه و خاک می شود و نیاز به آبیاری بیشتر گیاه را در پی دارد. با این حال، چراغ‌های ال‌ای‌دی نور مادون قرمز تولید نمی‌کنند و تقریباً به اندازه گرما ساطع نمی‌کنند، بنابراین نیازی به آبیاری فراوان نیست.

 

۱۰-عدم توجه به سایر عوامل

چراغ‌ رشد ال‌ای‌دی برای رشد گیاهان در داخل خانه کمک بزرگی هستند، اما به خودی خود نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. برای تولید محصول بزرگ و سالم، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، دمای اتاق، گردش هوا، خاک، مواد مغذی، ژنتیک گیاه و بسیاری موارد دیگر. فقط روی یک بخش از روند رشد تمرکز نکنید. درعوض، سعی کنید درکی کلی از کل زنجیره و اینکه چگونه همه چیز به هم مرتبط است به دست آورید.

 

چراغ رشد گیاه یک قطعه حیاتی از تجهیزات است که هر پرورش دهنده مشتاق باید داشته باشد. اگرچه استفاده و راه اندازی آنها آسان است، اما باید به این لیست از اشتباهات رایج توجه کنید و خود را از سردرد نجات دهید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --