مقالات رشد گیاه

۸ نشانه نیاز نوری گیاهان آپارتمانی و راه حل آن

houseplant light2 512x450 - ۸ نشانه نیاز نوری گیاهان آپارتمانی و راه حل آن

نور یک عامل اصلی در رشد و شادابی گیاه است، اما اغلب زمانی که گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند، تشخیص داده نمی شود! گیاهان نور را متفاوت از انسان پردازش می کنند. بنابراین حتی زمانی که خانه‌های ما در نظر ما روشن به نظر می‌رسد، سطح نور می‌تواند کاملاً متفاوت از یک گیاه باشد.

اگر گیاهان آپارتمانی شما نشانه هایی از برخی از علائم زیر را نشان دهند، ممکن است هوس نور خورشید بیشتری داشته باشند. هشت نشانه ای که گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند و نحوه حل آن (بدون قراردادن آنها در فضای باز) را بخوانید.

در ادامه برای آشنایی و افزایش اطلاعات خود در زمینه پرورش گیاهان آپارتمانی با نور لامپ رشد گیاه، مطالعه مقاله نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی پیشنهاد می گردد.

 

 

 

۱- رشد پراکنده یا ساق پا

یکی از نشانه های مطمئن که گیاهان آپارتمانی شما با کمبود نور دست و پنجه نرم می کنند، رشد ساق پا است. به نظر می‌رسد که برگ‌های جدیدی با فاصله زیاد از هم رشد می‌کنند، طول ساقه بیشتر بین برگ‌ها و گیاهان نازک و پراکنده.

هنگامی که گیاهان آپارتمانی داخل خانه نور کافی دریافت نمی کنند، ساقه ها و شاخه های خود را درازتر
می کنند تا به نور خورشید برسند. این باعث می شود که برگ ها بیشتر از هم رشد کنند یا گیاه شما شاداب و سالم به نظر نرسد. فاصله بین دو برگ مجاور یک گیاه به عنوان فاصله بین گره ای شناخته می شود. کمبود نور می‌تواند فاصله بین گره‌ای را افزایش دهد، که معمولاً آنقدرها هم زیبا نیست.

 

۲- متمایل شدن گیاه به سمت منابع نور

مشابه رشد ساق پا، ممکن است متوجه شوید که گیاهان آپارتمانی خود به سمت پنجره ها، درها یا مناطقی با نور روشن تر متمایل شده اند. گاهی اوقات این بدان معنی است که برگهای آنها همه شروع به روییدن به سمت نور می کنند. در مواقع دیگر، کل گیاه می تواند شروع به خم شدن کند. با گذشت زمان، سمتی که رو به دور از منبع نور است ممکن است لخت به نظر برسد در حالی که طرف رو به نور پرتر است.

یکی از راه های مبارزه با این موضوع این است که هر بار که آبیاری می کنید، گیاهان خود را بچرخانید. گلدان را به دور یک چهارم محیط بچرخانید تا هر طرف گیاه نور بگیرد. با این حال، در موارد شدید، گیاه ممکن است خیلی سنگین باشد یا خیلی خمیده باشد تا بتواند کم پشتی خود را اصلاح کند.

 

 

 

 

۳- تولید برگ های کوچک

اگر گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند، رشد جدید آنها ممکن است کوچک و ضعیف باشد. نور یک عامل حیاتی در رشد گیاه است و اغلب دست کم گرفته می شود! گیاهی که برگ‌های کوچک تولید می‌کند، به احتمال زیاد انرژی لازم برای تولید برگ‌های بزرگ‌تر را ندارد. از آنجایی که نور، گیاه را قادر می سازد تا انرژی تولید کند، نور کم دلیل قطعی برگ ها و رویش شاخ و برگ های کوچک است.

 

۴- بدون رشد جدید

گیاهان آپارتمانی شما ممکن است در داخل خانه زنده بماند، اما آیا رشد می کند؟ اگر گیاه شما ماه هاست که رشد جدیدی نداشته است، یکی از دلایل عمده آن این است که گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری برای تولید انرژی برای رشد نیاز داشته باشند.

در ماه های زمستان، طبیعی است که گیاهان گاهی اوقات به خواب می روند. اما اگر در زمستان نیستید و ماه‌ها بدون هیچ نشانه‌ای از رشد سپری شده است، مطمئناً گیاه به نور بیشتری نیاز دارد.

نور عامل کلیدی در فتوسنتز است، فرآیندی که در آن گیاه برای رشد انرژی ایجاد می کند. کمبود نور برابر است با فرصت کمتر برای فتوسنتز، برابر است با رشد کمتر یا عدم رشد جدید.

 

۵- قهوه ای شدن برگ ها

گیاهان خاصی (مانند انجیر برگ کمانچه) می توانند تحت تأثیر نور کم با قهوه ای شدن برگ ها قرار بگیرند. دلایل دیگری نیز وجود دارد که گیاهان قهوه ای رنگ می شوند، از جمله آب ناکافی. بنابراین مطمئن شوید که سایر دلایل قهوه ای شدن را نیز رد کرده اید.

 

۶- دور نگه داشتن گیاه از پنجره

گوشه اتاق به نظر مکان مناسبی برای یک گیاه است، درست است؟ اشتباه! اغلب اوقات جایی که ما دوست داریم گیاهان آپارتمانی ما بنشینند برای سلامتی آنها ایده آل نیست. این را بعد از مدتی که گیاهانم را در گوشه و کنار گذاشتم یاد گرفتم. به محض اینکه آنها را جلوی پنجره ها گذاشتم، رشد آنها شروع شد!

افت شدیدی در سطوح نور پس از حدود ۲ فوت از پنجره وجود دارد. در حالی که ممکن است ما متوجه اثرات آن نشویم، می دانید چه کسی متوجه این اثرات می شود؟ گیاهان شما!

اگر واقعاً می خواهید گیاهان آپارتمانی شما رشد کنند، باید در جلو یا در فاصله ۱ تا ۲ فوتی از پنجره باشند.

اگر خانه شما فضایی در جلوی پنجره ها برای گیاهان ندارد، یا اگر مکان ایده آلی برای آنها نیست، باید با نور ال ای دی رشد گیاه و چراغ رشد گیاه  نیاز نوری آنها را تامین نمایید.

 

۷- آوردن گیاهان به داخل برای زمستان

چشم انسان ما نمی تواند تفاوت نور بین داخل و خارج از خانه را کاملاً محاسبه کند. در حالی که ممکن است فکر کنیم خانه‌هایمان زیبا و روشن است، یک گیاه واقعاً متوجه تفاوت سطح نور می‌شود. به خصوص اگر آنها به دریافت نور کافی در فضای باز عادت داشته باشند.

به طور مشابه، در طول زمستان، در داخل و خارج از خانه، نور کمتری در دسترس است! ساعات کوتاه‌تر نور روز، زاویه زمین و هوای ابری‌تر، همگی بر میزان نور در زمستان تأثیر می‌گذارند. این عوامل را به آوردن گیاهان خود به داخل خانه اضافه کنید و مسلم است که آنها نور بیشتری را دوست دارند!

این امر به ویژه در مورد گیاهان گرمسیری مانند کالاتیا یا انجیر برگ کمانچه صادق است. در زیستگاه طبیعی آنها (معمولاً نزدیک به خط استوا)، در ساعات مختلف سال تغییر چندانی در ساعات نور روز وجود ندارد. مکان‌های نزدیک خط استوا اغلب حتی چهار فصل ندارند، فقط یک فصل بارانی و یک فصل خشک دارند.

این بدان معنی است که گیاهان گرمسیری به ویژه از داشتن نور زیادی که می توانید در طول سال به آنها بدهید خوشحال هستند. این گیاهان در ماه های زمستان به دلیل کمبود نور می توانند رشدشان را کند یا متوقف کنند. اما آنها واقعاً مجبور نیستند، اگر بتوانید از طریق نور رشد به آنها نور اضافی بدهید، می توانید آنها را در تمام طول سال رشد و شکوفا کنید.

 

 

houseplant light 333x500 - ۸ نشانه نیاز نوری گیاهان آپارتمانی و راه حل آن

 

۸- خاک برای هفته ها خشک نمی شود

ممکن است فکر کنید که دمای هوا است که به خشک شدن خاک کمک می کند. در واقع خاک گیاه گلدان خشک می شود زیرا گیاه آب را از ریشه می گیرد! آب یکی دیگر از اجزای کلیدی انجام فتوسنتز است. بنابراین هنگامی که نور کافی برای انجام فتوسنتز وجود ندارد، گیاه به اندازه کافی آب نمی کشد.

این باعث می شود خاک برای مدت طولانی تری مرطوب بماند که برای اکثر گیاهان خوب نیست. در اکثر گیاهان آپارتمانی، اگر ریشه ها برای مدت طولانی مرطوب بمانند، شروع به پوسیدگی می کنند یا برگ ها شروع به زرد شدن
می کنند. در حالی که خاک خشک نمی‌شود می‌تواند از یک خاک بسیار نگهدارنده آب نیز باشد، اگر گیاه شما نور کافی دریافت نمی‌کند، دلیل آن نیز می‌تواند باشد.

وقتی گیاه خود را در موقعیتی با نور بیشتر قرار دهید، متوجه خواهید شد که خاک سریعتر خشک می شود. ممکن است فکر کنید این به این دلیل است که یک منطقه با نور خوب باید گرمتر باشد. اما در واقع، گیاه از آبی که شما به آن می دهید بیشتر استفاده خواهد کرد! اجازه دادن به خاک برای خشک شدن سریعتر به این معنی است که ممکن است آبیاری به طور منظم انجام شود.

 

بنابراین، آیا گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند؟ در اینجا چه باید کرد!

آنها را نزدیکتر به یک پنجره قرار دهید.

 

در یک دنیای ایده آل، همه گیاهان داخلی دوست دارند در فاصله چند فوتی یک پنجره یا در زندگی کنند. حتی گیاهان کم نور نیز می توانند از این میزان نور بهره مند شوند. اگر این امکان پذیر نیست یا برنامه های دکوراسیون شما را خراب می کند، چند راهکار دیگر وجود دارد که می توانید برای نور بیشتر به گیاهان آپارتمانی خود انجام دهید. آنها را در اتاق های رو به جنوب (اگر در نیمکره شمالی زندگی می کنید) یا اتاق های رو به شمال (اگر در نیمکره جنوبی زندگی می کنید) قرار دهید.

اتاق‌هایی که رو به زاویه طبیعی خورشید هستند، معمولاً نور بیشتری نسبت به اتاق‌هایی دریافت می‌کنند که اینطور نیست. این می تواند تفاوت زیادی در سطح نور گیاهان شما ایجاد کند! سبک ترین و روشن ترین اتاق های خود را برای نگهداری گیاهان انتخاب کنید. یا…

یک لامپ رشد گیاه بگیرید و گیاهان را در هر کجا که دوست دارید قرار دهید!

بله، چراغ‌های خاصی وجود دارد که خورشید را تقلید می‌کند و به گیاهان انرژی می‌دهد! به آنها چراغ رشد یا لامپ فول اسپکتروم می گویند. اگر گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند، می توانید نور رشد با کیفیت خوبی برای آنها تهیه کنید و اساساً می توانید آنها را در هر جایی از خانه خود پرورش دهید. برخی از افراد حتی در مکان هایی که نور طبیعی آنها صفر است از چراغ های رشد استفاده می کنند!

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --