تماس با ما:
مقالات رشد گیاه

سوالات متداول در مورد ال ای دی رشد گیاه

Smart LED Grow Lights Wicked 170Banshee WS265 COB LED Xenon UV Hybrid Grow Light with Wicked Stick Veggitation Lighting 0 3 - سوالات متداول در مورد ال ای دی رشد گیاه

سوالات متداول در مورد ال ای دی رشد

 

در طول مدتی که ما در زمینه ال ای دی رشد گیاه فعالیت داشته ایم سوالاتی به صورت تکراری و به قولی به صورت متداول در مورد ال ای دی دی رشد گیاه مطرح گردیده است که در این جا قصد داریم به چند سوال پر تکرار پاسخ دهیم.

 

سوال اول: ال ای دی رشد گیاه(چراغ رشد یاLED  مخصوص رشد) چیست و چه مزیتی نسبت به سایر نورها دارد؟

ال ای دی یک منبع نوری مصنوعی است که مشابه یک لامپ، انرژی الکتریکی مصرف کرده و از خود نور ساطع می کند. چراغ رشد گیاه یا ال ای دی رشد گونه ای از این نوع منابع نوری بوده که ال ای دی آن به صورت ویژه برای رشد گیاهان طراحی شده است. این طراحی به شکل ویژه طول موج مورد نظر برای هر گیاه که در آن فتوسنتز به نقطه اپتیمم( یعنی بیشترین میزان تولید گیاه نسبت به نور دریافتی) می رسد را تامین می کند. چراغ های رشد ال ای دی در صورتی که به صورت استاندارد و درست تهیه و انتخاب شوند نسبت به سایر موارد تامین کننده نور مصنوعی برای گیاهان بهره وری بالاتر اقتصادی را دارند. به طور مثال با جایگزینی یک لامپ ال ای دی رشد گیاهان به جای یک لامپ HPS شما علاوه بر مزایایی همچون زودرس شدن گیاه و گل دهی سریع تر و… در حدود ۵۰ درصد در زمینه مصرف برق خود صرفه جویی خواهید کرد(شما می توانید یک لامپ ۵۰۰-۶۰۰ وات ال ای دی را به جای یک لامپ ۱۰۰۰ واتHPS به کار بگیرید). علاوه بر این عمر لامپ های ال ای دی نسبت به عمر لامپ های دیگر بسیار بالاتر است(۵۰۰۰۰ ساعت) و در این زمینه نیز برای شما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر این موارد میزان گرمای تولید شده در لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های دیگر گلخانه ای به مراتب کمتر است. به طور مثال از یک چراغ رشد ال ای دی معمولی به طور معمول ۲۰۰۰ BTU انرژی گرمایی خارج می گردد در صورتی که برای لامپ جیوه ای و سدیمی رایج در گلخانه ها این عدد به طور متوسط ۶۰۰۰ BTU  است.

سوال دوم: چه رنگ ال ای دی(LED مخصوص رشد گیاه) برای  گیاه من مناسب است؟

در مورد این سوال پاسخ قطعی نمیتوان داد چرا که بسته به نوع گیاه شما و عملکرد مورد انتظارتان اعم از افزایش سرعت رشد گیاه یا بهینه سازی گل دهی و … میتوان پلن های مختلفی در مورد نور مورد نیاز گیاه و چراغ رشد ال ای دی مناسب آن در نظر گرفت. نور مناسب برای هر گیاه با توجه به رنگ آن و طول موج هایی که دریافت یا فیلتر می کند قابل تشخیص است. باتوجه به این که اکثر گیاهان نسبت به طول موج برخی رنگ ها فیلتر هستند(به این معنی که این رنگ را جذب نکرده و بازتاب می کنند، به همین دلیل شما برگ اکثر درختان را سبز میبیند و در واقع گیاهان در اکثر مواقع به طول موج رنگ سبز نیازی ندارند) و برخی طول موج ها را جذب می کنند باید رنگ و به طور دقیق تر طول موج مورد نظر برای هر ال ای دی مشخص گردد. به طور معمول چراغ های رشد ال ای دی گیاهان را با رنگ های آبی با طول موج حدود ۴۷۰ نانومتر و قرمز با طول موج تقریبا ۶۷۰ نامتر می سازند. به شما تاکید می کنیم که هر ال ای دی به رنگ قرمز و آبی در این طول موج قرار ندارد. به خصوص با توجه به قیمت  ارزان و درخشندگی نور قرمز ۶۲۰-۶۳۰  اکثر قریب به اتفاق ال ای دی های قرمز  بازار ایران در این محدوده بوده و کمکی به رشد گیاه شما نخواهند کرد. در انتها باز هم به این مساله اشاره میکنیم که نور متناسب با هر گیاه در موارد گوناگون متفاوت است ولی به طور عام میتوان گفت که رنگ آبی و قرمز با طول موج های ذکر شده دارای تاثیر مثبت چشمگیر بر رشد گیاه هستند. در نهایت دوباره تاکید می کنیم که به صورت قطعی نمیتوان در مورد رنگ مورد نیاز بدون دانستن اطلاعات از گیاه و حتی در برخی موارد واریته گیاه نظر نهایی داد و گیاهان به نورهای گوناگون نیاز دارند.

سوال سوم: چراغ ال ای دی گرولایت( ال ای دی رشد) چیست؟

ال ای دی گرولایت، یا ال ای دی مخصوص رشد گیاه، ال ای دی است که طیف نوری مورد نیاز گیاه از مادون قرمز تا فرا بنفش را به طور نسبی پوشش می دهد که این طول موج ها برای رشد گیاهان لازم است. این منابع نوری از جمله چراغ های رشد ارزان برای رشد گیاه به حساب می آیند.  در واقع در یک ال ای دی گرولایت( ال ای دی رشد گیاه) رنگ های آبی برای رشد و قرمز برای گل دهی گیاه به صورت پک عرضه می گردد.

سوال چهارم: چراغ ال ای دی رشد گیاه در مقایسه با لامپ جیوه ای چه ویژگی هایی دارد؟

در این مورد می توان به موارد گوناگونی اشاره کرد که اینجا به طور مختصر به ذکر چند مورد می پردازیم. در وهله اول میزان گرمای تلف شده در لامپ های HPS بیشتر از ال ای دی بوده که این امر علاوه بر ایجاد گرمای مزاحم موجب مصرف بیش از اندازه برق می گردد. شدت نور ساطع شده از ال ای دی های استاندارد در برابر فشار بالا در وات برابر به مراتب بیشتر است و فضای بیشتری را پوشش می دهند. در کنار این موضوع طول عمر لامپ های رشد ال ای دی بسیار بالاتر است. همچنین به صورت علمی ثابت گردیده که با استفاده از چراغ رشد ال ای دی مقدار محصول تولید شده به صورت نسبی افزایش خواهد داشت.

سول پنجم: من شنیده و یا دیده ام که برخی از نور چراغ رشد ال ای دی نتوانسته اند نتیجه بگیرند، علت چیست؟

موارد گوناگونی وجود دارد که میتواند موجب عدم موفقیت در کشت گیاه شود اما هیچ فردی نمیتواند ادعا کند که رشد گیاهان به وسیله نور مصنوعی ال ای دی رشد غیر ممکن است، چرا که این منابع نوری در حال حاضر از ایستگاه بین المللی فضایی تا اتاقک های رشد کوچک در آزمایشکاه ها و همینطور مزرعه های بزرگ در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده اند و نتایج آن با یک جستجو ساده در اینترنت قابل مشاهده است. اما شاید بتوان مهم ترین علت نتیجه نگرفتن برخی از دوستان را استفاده از ال ای دی های نامناسب قرمز و آبی دانست. چرا که با بررسی مختصری در بازار ایران می توان نتیجه گرفت که تقریبا تمام انواع ال ای دی قرمز و بیشتر مدل های ال ای دی آبی طول مناسب برای رشد گیاهان را تامین نمی کنند. در هر صورت مجموعه ما با توجه به تجربه خود در این زمینه توانایی این مساله را دارد تا هر کدام از دوستان که مایل به بررسی بیشتر در این زمینه هستند را به اساتید دانشگاه و یا مجموعه هایی که از گرولایت های ما برای رشد گیاهان خود استفاده می کنند معرفی کرده تا اطلاعات و شواهد بیشتری در این زمینه در اختیار آنان قرار دهند.

سوال ششم: چه تعداد ال ای دی رشد گیاه برای من کافی است؟

در مورد نور مورد نیاز و پارامتر های مربوط به آن درمنابع گوناگون داخلی و خارجی اعداد متنوعی ذکر شده اند. به طور کلی می توان گفت که گیاهان بسته به نوع خود می توانند میزان ماکزیممی از فوتون های ساطع شده از ال ای دی را جذب کنند. بسیاری از شرکت ها در مورد انواع گیاهان و ال ای دی رشد ساخت خود جدول هایی را ارائه داده اند. اما اگر برای شما تصمیم گیری دشوار بوده یا اطلاعات مورد نیاز خود را در جدول پیدا نمی کنید از طریق راه های ارتباطی در بخش تماس با ما سوالات خود را مطرح کرده و کارشناسان ما در اولین فرصت به بهترین شکل پاسخگو آنها خواهند بود.

ال ای دی های رشد را با چه فاصله ای از گیاه نصب کنم؟

ال ای دی ها خود را در نزدیک ترین فاصله از گیاه که برگ های آن را نمی سوزاند، قرار دهید. در اکثر موارد این فاصله در منابع خارجی سه اینج(نزدیک ده االی ۵۰ سانتی متر) ذکر شده است.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --

سبد خرید
سایدبار
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من