مقالات رشد گیاه

پرورش ریزسبز ها با لامپ رشد گیاه

harvest microgreen 1130x450 - پرورش ریزسبز ها با لامپ رشد گیاه

آیا به دنبال این هستید که دست خود را در باغبانی داخلی امتحان کنید و می خواهید پروژه ای آسان برای شروع داشته باشید؟ آیا علاقمند هستید که ریزسبزهای خود را به عنوان افزودنی مغذی در رژیم غذایی خود پرورش دهید؟ رشد میکروسبزها در چند سال اخیر بین طیف وسیعی از مردم محبوبیت یافته است. این یک پروژه ساده و سرراست است که می توانید در مواقعی که منابع مناسب را دارید شروع کنید و با گیاهان آسان شروع کنید. روند رشدی آسان و نیاز به مراقبت کمی دارد، ظرف چند هفته می توانید از مزایای کار خود استفاده کرده و گیاهان کوچک خوشمزه ای را برداشت کنید.

 

 

Microgreens یا ریزسبزها چیست؟

در حالی که اکثر مردم با جوانه ها (گیاهان بسیار جوان از دانه های تازه جوانه زده) آشنا هستند، افراد کمی با ریز سبزها آشنا هستند. به بیان ساده، میکروگرین ها یکی از اقوام قدیمی تر و پیچیده تر جوانه ها هستند. بر خلاف جوانه هایی که بدون هیچ گونه محیط رشد و ریشه خورده رشد می کنند، ریزسبزها در یک بستر رشد می کنند، اجازه می دهند تا برگ های واقعی آنها رشد کند، و سپس در پایه برداشت شده و خورده می شوند.

چرا باید ریزسبز یا میکروسبز پرورش دهید

ریزسبزها به عنوان چاشنی روی غذاهای فانتزی در رستوران های درجه یک شروع شد و با گذشت زمان محبوبیت خود را به دست آورد و بر روی طاقچه های شهرهای مد روز و هزاره های آگاه به سلامتی ظاهر شد. با این حال، حقیقت این است که ریزسبزها دارای ویژگی های منحصر به فرد بی نظیری هستند و ارزش آنها بسیار بیشتر از یک روند جدید یا مد جدید است. آنها کوچک اما قدرتمند هستند! با طعم و مزه آنها، طعم غذاها را تقویت کرده و نیاز به نمک یا سایر ادویه های خشک را کاهش می دهند. محتوای مواد مغذی آنها در مقایسه با گیاهان بالغ متمرکز است و مزایای سلامتی بیشتری را ارائه می دهد. رشد آنها فوق العاده آسان است. ریزسبزها به مهارت و منابع مشابه رشد گیاهان کامل نیاز ندارند و آنها تولیدکنندگان را برای کاوش در باغبانی داخلی هدایت می کنند. آنها دارای رشد سریع هستند و ظرف چند هفته، قابل برداشت هستند.

شرایط رشد

همه گیاهان برای رشد به نور خورشید و آب نیاز دارند و ریز سبزها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به دوره رشد فوق العاده کوتاه آنها، واقعاً نیازی به نگرانی زیاد در مورد شرایط رشد آنها نیست. با این حال، بهتر است که آنها را در مکانی که درجه حرارت مناسب است نگه دارید.

نور: گیاهان خوراکی زمانی بهترین رشد را دارند که در نقاطی که ما آنها را «آفتاب کامل» می نامیم قرار گیرند. در محیط داخلی، آنها مناطقی را دوست دارند که می توانند ۱۰-۱۲ ساعت آفتاب روشن دریافت کنند.
پنجره های رو به شرق بیشترین نور خورشید را ایجاد می کنند و پس از آن جنوب و غرب قرار دارند. اگر خانه شما به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکند، گیاهان شما به شکل دوک رشد می کنند و طعم ندارند. به یاد داشته باشید، در صورت نیاز همیشه می توانید از لامپ رشد گیاه ال ای دی بهره ببرید. فروشگاه اینترنتی ال ای دی سازان دارای انواع چراغ رشد گیاه در اندازه و توان های مصرفی مختلف بوده که قادر به تامین هر نوع نیاز نوری می باشد.

آبیاری: قسمت اصلی رشد میکروسبزها آبیاری مناسب است. هدف این است که محیط در حال رشد را مرطوب نگه دارید بدون این که خاک گلدان را غرقاب کنید و باعث رشد کپک و قارچ شود. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در بذرها، مخصوصاً قبل از جوانه زنی از یک بطری اسپری برای آبیاری استفاده کنید. آب چشمه بطری، آب چاه و آب باران بهترین منابع هستند، اما تا زمانی که نرم کننده آب ندارید می توانید از آب لوله کشی استفاده کنید.

دما: جوانه زنی بذر و رشد گیاه زمانی مطلوب است که دما بین ۷۲ درجه فارنهایت تا ۸۵ درجه فارنهایت باشد. در ماه های سرد، میکروگرین ها را از درزهای نشت کننده پنجره یا درهایی که اغلب باز و بسته می شوند، دور نگه دارید. اگر نور خورشید به اندازه کافی وجود داشته باشد، یکی از بهترین مکان ها برای رشد ریزسبزها بالای یخچال است.

لیست عرضه

راه اندازی یک سینی از ریز سبزها یک یا دو ظرف، یک بستر برای نگهداری دانه ها و خود دانه ها چندان طول نمی کشد. میزان سرمایه گذاری شما بستگی به بودجه شما دارد و اینکه آیا این کار را یک پروژه بلند مدت
می دانید یا خیر. نکته :کوچک و ارزان شروع کنید. ببینید آیا این کاری است که قبل از گذاشتن یک دسته پول در آن لذت می برید.

ظروف :اینکه ریز سبزهای خود را در چه محیطی پرورش دهید کاملاً به خود شما بستگی دارد. تنها نیاز ظرف این است که بتواند خاک و بذر گلدان را نگه دارد. اگر ظرف درب شفافی داشته باشد یک امتیاز محسوب می شود! برخی از افراد سینی های بذر را مخصوص جوانه زنی خریداری می کنند و برخی دیگر از هر چیزی که در خانه دارند استفاده می کنند. ظروف پهن و کم عمق تاشو از بازار که حاوی سالاد، میوه یا کاپ کیک هستند، عالی هستند.

محیط کشت: در مرحله بعد، به چیزی نیاز دارید که ظروف را با آن پر کنید. محبوب ترین انتخاب برای رشد محیط کشت خاک گلدان است. به راحتی در دسترس است و ارزان است. اگر به دنبال جایگزینی دوستدار محیط زیست هستید، نارگیل یک گزینه عالی است. محیط در حال رشد رطوبت را حفظ می کند، به هوا اجازه می دهد تا در فضای اطراف ریشه ها معلق بماند و با رشد آنها نهال ها را عمودی نگه می دارد.

دانه های ارگانیک: دانه ها را از منبع قابل اعتماد خریداری کنید، یا در صورت داشتن بذرهای باقی مانده از یک سال قبل باغبانی استفاده کنید. رشد میکروسبز یکی از معدود مواردی است که من اکیداً توصیه می کنم ارگانیک را انتخاب کنید. بذرهای معمولی اغلب با قارچ کش ها درمان می شوند تا از میرایی در هنگام جوانه زنی جلوگیری شود. این در هنگام رشد گیاهان بالغ تهدیدی نیست زیرا مواد شیمیایی زمان تخریب را دارند. اما با استفاده از ریز سبزها، پنجره رشد آنقدر کوتاه است که احتمال وجود بقایای قارچ کش در گیاهان جوان و برداشت شده را افزایش می دهد.

 

microgreen 500x281 - پرورش ریزسبز ها با لامپ رشد گیاه

 

دستورالعمل کاشت

با مرطوب کردن محیط رشد خود با مقداری آب در دمای اتاق شروع کنید. شما می خواهید آن را کمی در کنار هم نگه دارید بدون اینکه بتوانید هنگام گرفتن یک مشت آب را از آن خارج کنید. با استفاده از دستان خود یا یک فنجان پلاستیکی، مواد آغشته به رطوبت را به ظروف خود اضافه کنید و آنها را حداقل یک اینچ عمق پر کنید. دانه های خود را آزادانه در بالای مخلوط گلدان بپاشید. دانه ها را به آرامی با دستان خود فشار دهید و مطمئن شوید که تماس خوبی با خاک دارند. آنها نیازی به پوشش کامل ندارند. بطری اسپری را با آب به آرامی غبار کنید.      با درب بپوشانید. ظرف را در محلی قرار دهید که بتواند گرم بماند.

برداشت

پس از جوانه زنی بذرها، باید حدود دو تا سه هفته ریزسبزها را برای خوردن آماده کنید. به گیاهان کوچک خود توجه کنید. وقتی می بینید که اولین مجموعه از «برگهای واقعی» شکل می گیرد و باز می شود، آنها آماده برداشت هستند. برای برداشت، از قسمت تمیز قیچی تیز برای بریدن گیاهان در پایه، درست بالای خاک گلدان استفاده کنید. آنها را از خاک بیرون نکشید زیرا این سیستم ریشه را نیز بالا می برد.

آسان ترین ریزسبزها برای رشد

همانطور که در بالای مقاله اشاره شد، رشد میکرو سبزها یک فرایند آسان است. اما اگر تا به حال گیاهان را پرورش نداده اید و به دنبال آسان ترین روش ها هستید، می توانید شاخه های نخود فرنگی، خردل سبز یا تربچه را امتحان کنید.

نخود فرنگی: شاخه های نخود فرنگی سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، فیبر و پروتئین هستند. سرشار از ویتامین A و ویتامین C، آنها یک افزودنی مغذی برای سالادها و سرخ کردنی مورد علاقه شما هستند.

روزهای برداشت: ۱۰ تا ۱۴ روز.

خردل سبز: سبزی خردل همچنین دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها، شامل ویتامین A و ویتامین C است. همچنین حاوی مقادیر چشمگیری از فیبر و فیتونوترینت های مفید است. این ریز سبزها دارای طعم شیرین و داغ تر از سبزی خردل بالغ هستند. بهترین گونه ها برای رشد: موج سبز، فلوریدا پهن برگ، اوساکا ارغوانی، قرمز غول پیکر.

روزهای برداشت: بسته به نوع ، ۸ تا ۱۰ روز طول می کشد.

تربچه: تربچه منبع غنی از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید است. ریزسبزهای روشن دارای طعم فلفلی شبیه به پیازهای تربچه بالغ هستند. بهترین گونه ها برای رشد: دایکون ژاپنی، پیکان قرمز، سانگو و تریتون.

روزهای برداشت: ۱۰ تا ۱۲٫

ریز سبزیجاتی که باید از پرورش آنها اجتناب کرد

به عنوان هشداری منصفانه، رشد برخی از گیاهان بعنوان ریزسبز بسیار دشوارتر از بقیه است. به طور کلی، کار با دانه های کوچکتر نسبت به گیاهان با بذرهای بزرگتر دشوارتر است. همچنین، برخی گیاهان چون آروگولا، ریحان، خردل قهوه ای، چیا و کتان، بذرهای موسیلاژینوس دارند. این دانه ها پس از خیس شدن، یک ژل به عنوان محافظ در اطراف خود تولید می کنند و آنها را هیدراته و در محل خود نگه می دارند. این یک مکانیسم زنده ماندن برای کمک به خشکسالی است، اما رشد آنها را به عنوان ریز سبزها چالش برانگیزتر می کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --