مقالات رشد گیاه

۳ راه بهینه سازی پرورش گیاهان زینتی با لامپ رشد گیاه

nur7 900x450 - ۳ راه بهینه سازی پرورش گیاهان زینتی با لامپ رشد گیاه

بر هیچ کس پوشیده نیست که بهینه سازی تولید گیاهان زینتی هم مهم و هم چالش برانگیز است. هر نوع گیاه، روش تولید متفاوتی دارد. علاوه بر این، هر پرورش دهنده اهداف متفاوتی در زمینه پیوند، گلدهی و اتمام دارد.دوره نوری، شدت نور و کیفیت نور همه ابزارهای قدرتمندی هستند که می توانند به شما در دستیابی به اهداف برنامه ریزی و کنترل ریخت شناسی گیاهان کمک کنند.در این مقاله سه ​​روش استفاده از طیف و شدت نور برای تولید و پرورش گیاهان زینتی وجود دارد که می تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

 

 

 

۱- برای افزایش کیفیت و کاهش زمان پیوند برای شاخه های سالانه، نور اضافی ایجاد کنید

آیا می خواهید تولید برخی گیاهان خود را برای برآوردن تقاضای فصل اولیه تنظیم کنید؟ از آنجایی که تولید گلخانه در کمترین زمان نور سال اتفاق می افتد، افزودن نور اضافی در هنگام رعایت مهلت های بهاری و اوایل تابستان تغییر می کند. استفاده از نورپردازی تکمیلی (نور مصنوعی) در عرض جغرافیایی شمالی می تواند با کاهش زمان پیوند در هزینه شما صرفه جویی کند. به نوبه خود، چرخه های کوتاه تر محصول، مدت زمان گرم شدن گلخانه را کاهش می دهد. چرخه های کوتاه تر محصول همچنین به این معنی است که شما می توانید در چرخه های بیشتر محصول در طول فصل و در عین استفاده از مقدار مساوی جا دهید.

علاوه بر این، افزایش شدت نور در استفاده از چراغ رشد گیاه باعث رشد ریشه و ساقه می شود در حالی که گیاهان را فشرده تر نگه می دارد. به عبارت دیگر، نورپردازی تکمیلی کیفیت کلی محصول شما را افزایش می دهد و موفقیت حمل و نقل و پیوند را افزایش می دهد.

 

۲- از نور آبی برای ارتقاء فشردگی در نور کم و شرایط منبع تک استفاده کنید

آیا می خواهید گیاهان خود را فشرده نگه دارید تا بتوانند حمل و نقل و پیوند را بهتر تحمل کنند؟ نور آبی
در لامپ رشد گیاه می تواند کشش ساقه را کاهش داده و فشردگی گیاه را افزایش دهد. نور آبی این واکنش را با سیگنال دهی به کریپتوکروم، یک گیرنده نوری گیاهی مهم، آغاز می کند.

افزایش درصد نور آبی به ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل نور اضافی می تواند کشش گیاه را در مقایسه با نورهای عمدتا قرمز یا سبز با کمتر از ۲۰ درصد آبی کاهش دهد. در نتیجه، لامپ رشد گیاه ال ای دی با طیف هدف بیشتر از لامپ های سدیم فشار قوی (HPS) گیاهان فشرده تری تولید می کنند. وسایل HPS رنگ آبی نسبتاً کمی را ارائه می دهند.

در حالی که این واکنش گیاهی در تولید شاخه های تک منبع (که همچنان رواج بیشتری پیدا می کند) قابل اعتماد است، تأثیر فشردگی گیاه با طیف در تولید گلخانه ای کمی کمتر قابل پیش بینی است.

۳- افزایش رنگ برگها با استفاده از طیف

از آنجا که گیاهان تا حدی از گیرنده های نوری نور آبی برای تعیین شدت نور کلی استفاده می کنند، افزایش نور آبی قبل از اتمام می تواند باعث رنگ آمیزی برگ شود. ارائه ۵۰٪ نور آبی در چگالی شار فوتون فتوسنتزی (PPFD) 100 µmol · m-2 · d-1 باعث افزایش رنگ برگ در هر دو گیاه شمعدانی و چشمه بنفش می شود، دو محصول که در آن رنگ شاخ و برگ برای فروش بسیار مهم است.

 

9 1 500x375 - ۳ راه بهینه سازی پرورش گیاهان زینتی با لامپ رشد گیاه

 

علت رنگ بنفش در گیاهان زینتی چیست؟

تولید آنتوسیانین مسئول رنگ برگ بنفش در هر دو گیاه شمعدانی و چشمه بنفش است. گیاهان در پاسخ به میزان زیاد نور، آنتوسیانین تولید می کنند. آنتوسیانین به عنوان یک کرم ضد آفتاب برای محافظت از برگ ها در برابر آسیب ناشی از نور عمل می کند.

در نتیجه، رنگ بنفش به طور طبیعی در فصل تابستان یا در فضای باز در گیاهان فراوان است. به همین دلیل، اغلب نور اضافی برای علامت تولید آنتوسیانین گیاهان در شرایط کم نور مورد نیاز است.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --