مقالات رشد گیاه

فیلتر کربن چیست؟ و کابرد فیلتر کربن در گلخانه

b9c82d 450x450 - فیلتر کربن چیست؟ و کابرد فیلتر کربن در گلخانه

چادرها و گلخانه های بزرگ به تهویه قوی احتیاج دارند، زیرا در داخل چادر و اتاق های رشد بوهایی وجود دارد که تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گیاهان علاقه ای به انتشار این بو در محیط اطراف گلخانه ندارند. برای مدیریت بو در چنین حالتی، فیلترهای کربن بهترین گزینه می باشند.

 

فیلتر کربن چیست؟

فیلتر کربن بخشی از سیستم خروجی هوا در فضایی جداگانه (چادر رشد، اتاق رشد، گلخانه و غیره) است و حاوی تخت های کربن فعال (زغال چوب) با تعداد زیادی منافذ در داخل آن است.هنگامی که هوای یک اتاق رشد یا گلخانه از طریق فیلتر کربن تخلیه می شود، بو، گردوغبار، هاگ و گرده و سایر محفظه های معلق در هوا را به دام می اندازد.

 

filter carbon - فیلتر کربن چیست؟ و کابرد فیلتر کربن در گلخانه

 

 

اهداف و کارایی فیلتر کربن در گلخانه 

۱-مدیریت بو: یک فیلتر کربن قادر است تمام ذرات بدبو را از هوا به دام بیندازد. برای تحقق این امر، باید فن های اگزوز را برای کشیدن هوا و استفاده از آن از طریق فیلتر قبل از رهاسازی در خارج از گلخانه مستقر کنید.

۲-حذف ناخالصی ها: گیاهان رشد یافته به غیر از مزاج مناسب، رطوبت و مواد مغذی، به هوای پاک و تمیز نیز احتیاج دارند. ناخالصی هایی مانند پاتوژن های انتقال یافته از طریق هوا می توانند باعث بیماری در گیاهان شده و عملکرد کل گیاه را خراب کنند و کربن فعال این قابلیت را دارد که چنین ناخالصی هایی را از هوا خارج کند. برای اینکه گیاهان شما آزادنه تنفس کنند، باید یک سیستم تهویه ایجاد کنید که در آن تمام هوا به طور منظم از طریق فیلتر کربن گرفته شود.

۳-کاهش هزینه ها: سیستم ها و وسایل زیادی برای تصفیه هوا وجود دارد و برخی از آنها گزینه مناسبی برای خرید با توجه به قیمت بالا و هزینه بالای برق مصرفی شان نمی باشند. همان طور که در تهیه چراغ رشد گیاه نیز انواع بسیاری وجود دارد، ولی صرف هزینه برای تهیه لامپ رشد ارزان کمک به صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

۴-راه اندازی سریع و آسان: حقیقت خوب دیگری در مورد فیلتر کربن نصب بسیار ساده آن است.

 

 

انواع فیلتر کربن برای گلخانه ها

فیلتراسیون هوا در گلخانه ها به روش های مختلفی صورت می گیرد و بر اساس اندازه گلخانه، تعداد گیاهان، سیستم تهویه و بودجه، فیلترها انتخاب می گردند.

فیلترهای هوا بر اساس چند نقطه نظر تقسیم می گردد: محیط فیلتراسیون، ترکیب فیلتر فن و قطر فیلترها.

در این مقاله سعی گردید علاوه بر تمامی نیازهای محیط پرورش گیاهان چون خاک، آب و نور، به عوامل دخیل در ایجاد محیطی سالم برای رشد موثر گیاهان چون فیلتر نمودن هوا نیز اشاره گردد. امید است با مطالعه مقالات متنوعی در باب انواع ملزومات پرورش گیاهان، چون لامپ رشد گیاه، نور مصنوعی و … میزان آگاهی و آشنایی دوستان افزایش یابد.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --