مقالات رشد گیاه

نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی

agriculture led lighting 800x450 - نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی

یکی از رایج ترین سوالاتی که مطرح می گردد، این است که «چه نوری برای گیاهان موجود در آکواریوم مناسب است؟» پاسخ کوتاه به این سوال این است که به چند عامل بستگی دارد. برای تشریح این پاسخ کوتاه سه پارامتر مختلف نورپردازی و معنی آنها را بررسی می کنیم.

طیف رنگ

به بیان صادقانه، طیف رنگی در مورد پرورش گیاهان آکواریوم اهمیت چندانی ندارد، زیرا آنها می توانند تحت طیف وسیعی از کلوین رشد کنند. بیشتر ترجیح انسان در این مقوله اثرگذار است چون نمی خواهد چراغ های آکواریومی را خیلی قرمز یا آبی ببیند.

بسیاری از علاقه مندان دوست دارند از نور سفید خنثی در حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ کلوین استفاده کنند زیرا گفته می شود نور طبیعی روز به بهترین شکل شبیه سازی می شود.

به زبان ساده، تقریبا می توان با هر طیف رنگی نوری را انتخاب کرد به شرطی که خیلی آبی نباشد (مانند آنهایی که برای پرورش مرجان های آب شور استفاده می شود.)

 

23252526 500x168 - نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی

شدت نور

باید چه مقدار از روشنایی نور را استفاده کرد؟ اول از همه، این بستگی به این دارد که قرار است چه نوع گیاهان آکواریومی پرورش یابند. نورکم (چراغ کم شدت) می تواند منجر به رشد آنوبیا، کریپتوکورین، سرخس ها و سایر گیاهان غیرمطلوب شود. چراغ های با نور متوسط برای گیاهان ریشه دار و بسیاری از گونه های دیگر به جز خزه ها مناسب هستند.

نورهای با شدت زیاد می توانند سبب رشد هر چیزی شوند، اما برای تامین رشد سریع گیاه و به حداقل رساندن شکوفه جلبک ها، اغلب به تزریق دی اکسید کربن نیاز است. به دلیل پیچیدگی هایی که همراه با آکواریوم های پرنور است، ما توصیه می کنیم که بیشتر افراد با پرورش گیاهان کم نور شروع کنند زیرا این گونه ها سخت ترین و مناسب ترین گونه های مبتدی هستند.

سوال بعدی این است که چه چیزی کم نور در مقابل نور زیاد تلقی می شود؟ شدت چراغ رشد گیاه اغلب با واحد PAR (تابش فعال فتوسنتزی) اندازه گیری می شود. با این حال، اکثر تولیدکنندگان شماره PAR خود را منتشر نمی کنند زیرا این درجه بندی بسته به عمق آکواریوم به شدت متفاوت است.

یک مخزن بلند به نور بسیار قوی نیاز دارد تا ته مخزن را در جایی که گیاهان در حال رشد هستند روشن کند، در حالی که در مورد مخزن کوتاه چنین نیست.

برای نمونه یکی از محصولات فروشگاه اینترنتی ال ای دی سازان که وال واشر ۷۲ وات است برای آکواریومی بطول یم متر و با ارتفاع ۲۱ اینچ (۸۰ سانتی متر) کم نور تلقی می شود، اما همین وال واشر رشد گیاه در مخزنی با طول یک متر و ارتفاغ ۵۰ سانت نور خوب به حساب می آید.

برای رشد گیاهان موجود در آکواریوم هر نوع مارک نوری قابل استفاده است به شرط آنکه شدت نور کافی داشته باشند، اما ما اکیدا توصیه می کنیم که چراغ LED به جای فلورسنت، فلورسنت فشرده (CF) و یا سایر فن آوری های نور، تهیه کنید.

امروزه بیشتر چراغ های مخزنی کاشته شده از ال ای دی استفاده می کنند زیرا با انرژی مصرفی کمتری می توانند روشنایی بالایی ایجاد کنند و نیازی به تعویض مکرر نیست. به علاوه، برخی از انواع  چراغ آکواریوم ال ای دی نور قابل تنظیم دارند، یعنی دارای این امکان می باشند که شدت نور را در مخازن و یا آکواریوم های گوناگون که نیازهای مختلف PAR دارند، کنترل کنید.

پخش نور

مورد نهایی که باید در نظر گرفت این است که نور تا چه اندازه پخش یا پراکنده می شود. اکثر چراغ های آکواریوم دارای پخش نوری به اندازه ۱ فوت در زیر خود هستند، به این معنی که گیاهان خارج از آن محدوده، نور آنچنانی نخواهند داشت و بالقوه نیز رشد نخواهند کرد.

 

led lighting 500x352 - نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی

 

کدام نور برای شما مناسب است؟

اکنون که با اصول روشنایی گیاهان کاشته شده در آکواریوم آشنا شدید، می دانید که پاسخ به این سادگی ها نیست. چندین سوال وجود دارد که باید خودتان به آنها پاسخ دهید:

شما در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستید؟ آیا می خواهید اولین بوته های آکواریوم خود را پرورش دهید یا گیاهان را برای سوددهی تولید کنید؟ چه نوع گیاهانی می خواهید پرورش دهید و به چه میزان شدت نور یا PAR احتیاج دارید؟  ابعاد آکواریوم چیست و برای پوشاندن آن به چند چراغ نیاز دارید؟ بودجه شما چقدر است؟

انتخاب یک نور مقرون بصرفه شاید در رشد گیاهان کم نور خوب عمل کند ولی چراغ های باکیفیت بالاتر به دلیل دوام بیشتر و ضمانت نامه های طولانی انتخاب مطمئن تری خواهند بود چه بسا که دارای ویژگی های جالبی چون توانایی تنظیم طیف رنگ، کم نور شدن شدت و تقلید از طلوع و غروب آفتاب تدریجی باشند.

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “نور آکواریوم گیاهی با ال ای دی

  1. arash گفت:

    سلام ایا وال واشر بنفش برای پلنت مناسب هستش

    1. ledsazan گفت:

      تنها نور بنفش کافی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --