کاربردهای چراغ رشد

لامپ رشد (Grow Light) در جاهایی که نور طبیعی وجود ندارد و یا نور مکمل مورد نیاز است، به کار گرفته می شود. برای مثال، در ماه های زمستان ساعات نور روزانه در دسترس، ممکن است برای رشد مورد نیاز گیاه کافی نباشد پس لامپ هایی برای افزایش زمان نور دریافتی گیاه، بکار گرفته می شوند.

از کاربریهای بسیار مهم چراغ رشد در توسعه معماری بیوفیلیک می باشد. یکی از مصادیق بیوفیلیک ساخت دیوار سبز یا گرین وال در فضاهای سرپوشیده است. برای آنکه بتوانیم یک دیوار زنده گیاهی را در محیطی بسته نگهداری نماییم لازم است تا بتوانیم المانهای طبیعی را شبیه سازی نموده تا بدین وسیله از رشد و پرورش گیاهان خود لذت ببریم. از آنجا که ممکن است در فضاهای سرپوشیده نور کافی برای رشد گیاهان موجود در گرین وال در اختیار نداشته باشیم، گزینه استفاده از چراغ رشد ال ای دی می تواند راه گشا باشد. دیوار سبز پوشیده شده از گیاهان طبیعی و قابل رشد تنها با استفاده از چراغهای رشد استاندارد می تواند در هر مکانی نصب گردد. در دنیای امروز استفاده از چراغهای رشد LED توانسته تحولی شگرف در زمینه معماری بیوفیلیک و گسترش دیوار زنده گیاهی ایفا نماید.

استفاده از لامپ های LED در گلخانه ها که هم اکنون در بسیاری از کشورها متداول شده می تواند علاوه بر کاهش شدید مصرف برق برای تولید نور و سیستم برودتی گلخانه ها، به افزایش عملکرد و کیفیت بهتر سبزیجات تولید شده منجر شود.

بعلاوه نور بنفش تولید شده مانع رشد و تکثیر بسیاری از عوامل بیماری زا و حشرات نیز خواهد شد که به نوبه خود باعث کاهش مصرف سموم در گلخانه ها خواهد شد.

در همین راستا از چراغ ها و لامپ های رشد LED می توان در موارد زیر استفاده نمود:

– گلخانه های طبقاتی

– فضاهای عمومی و اختصاصی ادارات که دارای نور کم هستند

– مراکز اقامتی مانند هتلها و همچنین رستوران ها که نور کمی بمنظور رشد گیاهان طبیعی وجود دارد

– پارکینگ ها، راه پله ها و لابی ساختمان ها

– منازل و آپارتمان هایی که برای رشد گیاهان و حتی سبزیجات از نور کافی برخوردار نیستند

– دیوار سبز یا گرین وال بمنظور رشد کامل گیاهان طبیعی

– و بطور کلی در تمام فضاهایی که از شدت یا زمان کافی نور طبیعی برخوردار نیستند.