مقالات رشد گیاه

میزان فاصله گیاهان از نور لامپ رشد گیاه

distance Led Grow Light 1138x450 - میزان فاصله گیاهان از نور لامپ رشد گیاه

وقتی صحبت از کشاورزی در فضای داخلی می شود، باید فاصله نور رشد مشخصی را از محصول رعایت کنید. عدم رعایت فاصله مناسب، یک اشتباه رایج برای تازه کارها است. حقیقت این است که اگر به گیاهان خود نور کافی ندهید، آنها با پتانسیل کامل رشد نخواهند کرد.

نمودار فاصله نور رشد ال ای دی می تواند به آگاهی شما در نظارت بر سطح نور گیاهان تان کمک کند. بر خلاف وسایل سنتی، لامپ رشد گیاه ال ای دی با خروجی روشنایی بیشتری عرضه می شود. با این حال، نیاز نور از یک مرحله به مرحله دیگر متفاوت است.

پس چراغ رشد گیاه را از چه فاصله ای از گیاه باید قرار داد؟ از آنجایی که هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد، باید چند مورد را در نظر قرار داد. برخی از LED ها نور را به سمت پایین منعکس می کنند، در حالی که برخی دیگر امکان تنظیم فردی را فراهم می کنند. با این حال، بهترین فاصله برای قرار دادن چراغ ها پیروی از توصیه سازنده است.

در این مقاله، نمودار فاصله نور رشد ال ای دی در مراحل مختلف رشد گیاه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

 

 

نمودار فاصله نور با اندازه های مختلف لامپ رشد گیاه

یک نگرانی کلیدی برای کشاورزان داخلی این است که تصمیم بگیرند تا چه اندازه چراغ رشد گیاهان را تنظیم کنند. اگر مراقب نباشید، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد. قرار دادن لامپ ها در فاصله زیاد باعث ضعیف شدن گیاهان می شود. به طور مشابه، اگر چراغ ها را خیلی نزدیک آویزان کنید، گیاهان می توانند بسوزند.

فاصله کامل بین چراغ های ال ای دی و گیاهان شما به مرحله رشد و توان آن بستگی دارد. برای بهترین نتیجه، یک قانون کلی این است که چراغ ها را ۱۲ تا ۳۰ اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید. اگر چراغ رشد ال ای دی قدرتمند ۸۰۰ واتی را انتخاب کنید، گیاهان باید ۳۰ اینچ از نور فاصله داشته باشند.

مراحل مختلف به فواصل مختلف نیاز دارند. برای آسان‌تر کردن کارها، باید روی یک چراغ LED با ویژگی‌های کم نور سرمایه‌گذاری کنید. اگر شک دارید، باید زاویه پرتو، قدرت تراشه و لنزها را تقویت کنید. چنین جزئیاتی
می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد ارتفاع صحیح برای تنظیم وسایل کمک کند.

علاوه بر این، مرحله رشد فاصله بین گیاهان را تعیین می کند. به عنوان مثال، مرحله نهال مستلزم این است که ال ای دی ها را دور از گیاهان قرار دهید. ناگفته نماند که گیاهان مختلف به شدت نور متفاوتی نیاز دارند.

در طول مرحله رویشی، گیاهان شروع به سبز شدن می کنند، بنابراین طیف کامل می تواند یک گزینه عالی باشد. در حالی که نورپردازی باید شبیه به نور مرحله نهال باشد، باید شدت بیشتری را هدف قرار دهید. این بدان معناست که شما باید چراغ ها را به گیاهان نزدیک کنید و از آنجایی که چراغ‌های ال ای دی دارای علامت مادون قرمز با نور کم هستند، لامپ‌ها باید نزدیک به یکدیگر باشند.

 

مرحله گلدهی نیاز به شدت نور بالایی دارد، بنابراین گیاهان به آرامی با مرحله رویشی سازگار می شوند. برای تنظیم نور، باید فیکسچر را پایین بیاورید تا به ارتفاع توصیه شده سازنده برسید.

از آنجایی که لامپ رشد گیاه به گیاهان کمک می‌کنند تا فرآیند فتوسنتز را طی کنند، بهترین راه برای تبدیل نور خورشید به گلوکز است. در اینجا نحوه قرار دادن لامپ رشد گیاه با تمرکز بر روی وات های مختلف آمده است.

 

ال ای دی ۳ تا ۵ وات – چراغ ها باید ۲۰ اینچ از گیاهان دورتر باشند

ال ای دی های ۱۰ واتی – چراغ ها را در فاصله ۲۱ اینچی گیاهان قرار دهید

ال ای دی های ۲۵۰-۴۰۰ وات – چراغ ها را در فاصله ۱۵-۳۰ اینچ از گیاهان قرار دهید

ال ای دی های ۴۵۰-۵۵۰ وات – چراغ ها را در فاصله ۲۰ اینچی از گیاهان قرار دهید

ال ای دی های ۶۰۰ وات – اطمینان حاصل کنید که چراغ ها در فاصله ۲۸ اینچی قرار دارند

ال ای دی های ۹۰۰-۱۰۰۰ وات – چراغ ها را در فاصله ۳۶-۴۶ اینچ از گیاهان قرار دهید

 

اکثر تولید کنندگان چراغ رشد گیاه، نکات و مواردی را برای رعایت فاصله توصیه می کنند، بنابراین باید دستورالعمل های آنها را دنبال کنید، در ضمن مراقب هر گونه علائم تغییر رنگ گیاهان باشید. اگر گیاهان خوب هستند، می توانید چراغ ها را کمی نزدیک تر کنید. اما در مراحل گلدهی باید عقب نشینی کنید. در پایان این مقاله، شما یک ایده کلی در مورد چگونگی پیدا کردن بهترین ارتفاع برای آویزان کردن چراغ رشد خود خواهید داشت.

 

۱-فاصله لامپ رشد گیاه ۳۰۰ وات

ارتفاع توصیه شده برای چراغ رشد ال ای دی ۳۰۰ وات ۱۲ تا ۲۰ اینچ است. در مرحله جوانه زنی، باید چراغ ها را ۲۶-۳۲ اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید. اگر روی وسایلی سرمایه‌گذاری می‌کنید که نورهای طیف کاملی را ارائه می‌دهد، می‌توانید چیزی که نور طبیعی خورشید را تقلید می‌کند به گیاهان خود عرضه کنید.

برخلاف نور سنتی MH وHPS، باید ارتفاع (مرحله رویشی) ۲۴ اینچ را هدف بگیرید. برای مرحله گلدهی، فیکسچر باید ۱۸ اینچ بالاتر از گیاهان باشد. در مرحله جوانه زنی، ارتفاع آویزان توصیه شده ۲۶-۳۲ اینچ بالاتر از گیاهان است. به خاطر داشته باشید که باید گیاهان خود را تا ۱۰ ساعت در روز روشن کنید.

 

۲-فاصبه لامپ رشد گیاه ۶۰۰ وات

یک لامپ ۶۰۰ واتی باید ۳۰ تا ۳۸ اینچ از بالای گیاهان شما قرار گیرد. هنگامی که برای اولین بار چراغ ها را به گیاهان خود معرفی می کنید، باید فاصله ۳-۴ فوت را حفظ کنید. پرورش دهندگان گیاهان می توانند نور را در طول مراحل رشد تنظیم کنند. برای نتایج مطلوب، باید استاندارد جهانی را درک کنید زیرا اکثر تولید کنندگان از چراغ های ال ای دی به روش های مختلف استفاده می کنند.

 

اگر نور LED قابل کاهش است، می توانید شدت را متناسب با مراحل مختلف رشد تنظیم کنید. در مرحله رویشی، برخی از گیاهان به نصف نوری که در هنگام گلدهی استفاده می کردند، نیاز دارند. اما شما همیشه می توانید شدت را افزایش دهید تا به ارتفاع توصیه شده توسط تولید کنندگان در هنگام شکوفه برسد. در مرحله رویشی، باید نور را دو برابر ارتفاع در هنگام شکوفه آویزان کنید.

در مرحله نهال باید چراغ ها را دور از گیاهان قرار دهید. فاصله آویزان توصیه شده ۲۶-۳۲ فوت، حداکثر ۱۰ ساعت در روز است.

در مرحله رویشی جوان باید چراغ ها را ۲۴-۲۸ اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید. زمان توصیه شده برای نور ۱۲ ساعت در روز است. برای مرحله رویشی، فاصله آویزان باید ۱۶-۲۴ اینچ بالاتر از گیاهان باشد. ممکن است بخواهید تا ۱۸ ساعت در روز روشنایی گیاهان را تامین کنید.

در مرحله گلدهی و باردهی باید ۱۴-۱۸ ساعت در روز چراغ ها را آویزان کنید.

فاصله دقیق چراغ رشد ال ای دی به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر از یک فیکسچر ۶۰۰ وات استفاده می‌کنید، می‌توانید طیفی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

 

۳-فاصله لامپ رشد گیاه ۹۰۰ وات

فاصله ال ای دی تا بالای گیاه باید ۳۶-۴۲ اینچ باشد. در مرحله گلدهی، می توانید فیکسچر را روی ۱۸-۲۴ اینچ تنظیم کنید.

برخلاف چراغ‌های MH و HPS، فاصله مناسب برای نور ال ای دی ۹۰۰ وات، ۲۴ تا ۳۰ اینچ بالاتر از گیاهان – مرحله جوانه‌زنی است. در مرحله نهال باید چراغ ها را تا ۲۴ اینچ کاهش دهید و بسته به نوع گیاهی که می روید می توانید در مراحل گلدهی و رویشی بین ۱۸ تا ۲۴ اینچ فاصله داشته باشید.

 

۴-فاصله لامپ رشد گیاه ۱۰۰۰ وات

یک چراغ رشد ال ای دی ۱۰۰۰ واتی می تواند مساحت ۷ فوت مربع را پوشش دهد. برای اکثر برندها، باید حداقل ۱۵ اینچ آن را آویزان کنید. اما صرف نظر از نوع گیاهانی که می روید، فیکسچر نباید بالاتر از ۳۰ اینچ از گیاهان باشد. برخلاف چراغ های LED سنتی، می توانید شدت نور را تنظیم کنید.

در مرحله گلدهی، اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که نور رشد را با ارتفاع ۲۵ اینچ تنظیم کنید. در مرحله رویشی باید نور را ۳۰ اینچ بالای سایبان گیاه آویزان کنید. البته، اکثر وسایل ۱۰۰۰ واتی نیاز دارند که نور را ۳۹ اینچ در مرحله نهال آویزان کنید.

 

۵-فاصله لامپ رشد گیاه ۱۲۰۰ وات

در مرحله رویشی باید لامپ های LED را ۳۰ تا ۳۶ اینچ بالاتر از گیاهان و در هنگام شکوفه ۱۸ تا ۲۴ اینچ بالای گیاهان آویزان کنید. ال‌ای‌دی‌های مدرن ۱۲۰۰ واتی با تراشه‌های سه‌گانه ۱۵ واتی عرضه می‌شوند که روشن‌تر از LED‌های دوتراشه سنتی معمولی به نظر می‌رسند. فناوری جدید برای بهینه سازی خروجی نور مهندسی شده است و نتیجه کلی واحدی است که نور طبیعی خورشید را تقلید می کند و در عین حال انرژی کمتری مصرف می کند.

برای کانال رویشی، گیاهان از محدوده طول موج ۳۷۰ تا ۷۵۰ نانومتر استفاده می کنند، پاسخ اوج به نور آبی. هنگامی که نور را ۲۴ اینچ بالای سایبان قرار دادید، باید اجازه دهید چراغ ها به مدت ۱۲ ساعت در روز کار کنند.

در مرحله شکوفه، گیاهان از طول موج ۶۲۰ تا ۶۷۰ نانومتر استفاده می کنند. بنابراین، شما باید چراغ ها
را ۱۸-۲۴ اینچ بالاتر از گیاهان آویزان کنید. باز هم، چراغ ها باید ۱۵-۱۸ ساعت در روز روشن شوند. در طول مراحل گلدهی و میوه دهی، باید ارتفاع آویزان را بین ۲۴ تا ۳۲ اینچ حفظ کنید. اما برای بهینه سازی نتایج، ممکن است بخواهید کلیدهای شکوفه و گیاهی را روشن بگذارید.

 

۶-فاصله لامپ رشد گیاه ۱۵۰۰ وات

پرورش دهندگان باید چراغ های رشد ال ای دی ۱۵۰۰ واتی را در ۳۰ تا ۳۶ اینچ بالاتر از گیاهان در مراحل رویشی و ۲۴ تا ۳۰ اینچ در مرحله گلدهی آویزان کنند. برندهای پیشرو توصیه می کنند که در مرحله رویشی چراغ ها را پایین تر آویزان کنید. برای مرحله رویشی و گلدهی باید نور را تا ۲۴ اینچ کاهش دهید.

یک چراغ ۱۵۰۰ واتی ال ای دی برای تمامی مراحل رشد از جمله مراحل گلدهی و میوه دهی مناسب است. برای گیاهان آبدار، فاصله آویزان توصیه شده ۲۴ تا ۴۸ اینچ است.

 

۷-فاصبه لامپ رشد گیاه ۲۰۰۰ وات

یک LED فوق العاده روشن ۲۰۰۰ وات می تواند در مرحله رویشی مناسب باشد – شما باید چراغ های رشد را ۲۶ تا ۳۰ اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید.

برخی از LED ها دارای نور آبی هستند که گیاهان را قادر می سازد تا حداکثر پاسخ نور را داشته باشند. توان های بالاتر باعث رشد ریشه ها و جوانه زدن می شود. اگر ال ای دی شما دارای کانال رویشی است، باید چراغ ها را ۲۴ تا ۳۲ اینچ بالاتر از سایبان قرار دهید. مطمئن شوید که دستگاه حداقل ۱۲ ساعت در روز روشن است.

کانال شکوفه (قرمز) در مراحل باردهی مفید است. در این مرحله، ال ای دی ها به روش های مختلفی بر رشد گیاه تاثیر می گذارند تا تولید را افزایش دهند. این از تجزیه کلروفیل جلوگیری می کند. برای بهترین نتیجه، پیشنهاد می کنیم که گیاهان را ۱۸ تا ۲۴ اینچ بالاتر از گیاهان آویزان کنید.

برای آن دسته از ال ای دی هایی که دارای کانال رویشی هستند، باید چراغ ال ای دی را ۲۰ اینچ بالاتر از سایبان قرار دهید.

 

فاصله لامپ رشد گیاه از نهال

هر کسی که تا به حال کشاورزی داخلی را امتحان کرده است می داند که نور مناسب برای رشد گیاهان بسیار مهم است.

 

نهال مرحله حساسی است که گیاهان به مراقبت ویژه نیاز دارند و بسته به اندازه منطقه رشد خود، باید چراغ ال ای دی خود را ۱۲ تا ۳۶ اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید. هنگامی که بذرها یک سیستم ریشه ایجاد کردند و جوانه زدند، می توانید چراغ ها را کمی نزدیکتر کنید.

اما باز هم فاصله به وات بستگی دارد. وقتی نور را بیشتر قرار می دهید، شدت آن کمتر می شود. این امر از خشک شدن نهال ها جلوگیری می کند. نهال هایی که تشنه نور بیشتر هستند بلندتر می شوند. اما نکته اینجاست: برخی برای رشد از خاک نیازی به نور ندارند. ممکن است مجبور شوید پس از جوانه زدن چراغ های رشد خود را روشن کنید.

سبزیجات تازه جوانه زده به سرعت رشد می کنند. بنابراین باید چند روز چراغ ها را روشن کنید. نور نهال به گیاهانی که می روید بستگی دارد : کاهو، گوجه فرنگی، گوجه فرنگی فلفلی و ارکیده. با در نظر گرفتن این موضوع، باید به طور منظم لامپ را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که نور همیشه از بالاست. در این مرحله حساس، برگها هرگز نباید نورها را لمس کنند.

برخی از پرورش دهندگان ممکن است وسوسه شوند که چراغ ها را نزدیک تر کنند تا رشد سریع تر را افزایش دهند، اما این یک اشتباه است.

اگر از سینی ها در مرحله نهال استفاده می کنید، باید آنها را به طور منظم بچرخانید تا مطمئن شوید که نور به تمام گوشه ها می رسد. این همه چیز نیست، شما باید بپرسید که گیاهان سبک مخصوص زمان نیاز به سخت شدن در این مرحله دارند. مقداری که به گیاهان شما می رسد بسیار مهم است، بنابراین باید الگوی صحیح را دنبال کنید. اگر این کار را انجام ندهید، نهال های شما وقتی آنها را به بستر بذر منتقل می کنید آسیب می بینند.

 

گیاهان در مراحل رشد خاص به نورهای متفاوتی نیاز دارند. در حالی که قرار دادن نور ال ای دی توصیه شده ۲۴-۳۶ اینچ است، این به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مرحله رویشی باید چراغ ها را ۱۲-۲۴ اینچ بالاتر از سایبان قرار دهید. با این حال، در مرحله گلدهی، تقاضای کمتری برای نور وجود دارد و به همین دلیل است که باید چراغ ها را ۱۸ تا ۲۴ اینچ بالاتر از گیاهان آویزان کنید. در مرحله گلدهی نیازی به تغییر ارتفاع ندارید.

هرچه نورها بیشتر باشد، باید آنها را بالاتر آویزان کنید. اگر آنها را خیلی پایین آویزان کنید، گیاهان خود را در معرض خطر «سوختگی سبک» قرار می دهید. گاهی اوقات به دلیل نور زیاد، گیاهان ممکن است تیره به نظر برسند. اگر شک دارید، همیشه فاصله توصیه شده توسط سازنده را رعایت کنید.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --