مقالات رشد گیاه

نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی با لامپ رشد گیاه

african violet houseplant 1000x450 - نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی با لامپ رشد گیاه

بنفشه آفریقایی حدود صد سالی است که از جمله گیاهان محبوب آپارتمانی به شمار می رود و با رعایت یک سری نکات که در ادامه مقاله خلاصه وار قید می گردد، یکی از راحت ترین گیاهان گلداری است که برای مبتدیان
علاقه مند به گیاه و پرورش گیاه پیشنهاد می گردد.شکل، رنگ و اندازه برگ و گل در انواع این گیاه بسیار متفاوت است. برگهای مودار ممکن است گرد، نوک تیز، پهن، یا صاف باشد. تنوع گلها زیاد بوده و رنگهای آنها از سفید تا صورتی و بنفش ، آبی ، سبز ، زرد و حتی طلایی متفاوت است. آنها ممکن است خطوطی، خالدار، پاشیده یا لبه دار در چند رنگ باشند.

 

در هنگام خرید گیاه بنفشه آفریقایی برای خانه به دنبال شکل متقارن، برگهای سبز سفت و تعداد زیادی جوانه گل باشید. از گیاهانی که دارای برگهای نرم و آویزان و دارای لکه های قهوه ای یا آفات هستند خودداری کنید. گیاهانی با چند گل باز و جوانه های بسته بیشتر که بعد از خرید شکوفا می شوند بهترین انتخاب خواهند بود.

 

خلاصه نکات نگهداری بنفشه آفریقایی

  • خاک را کمی مرطوب نگه دارید و از آب دمای اتاق استفاده کنید.
  • اگر برگها در رطوبت زیاد نگهداری شوند ، مستعد پوسیدگی هستند، بنابراین بنفشه های آفریقایی را از پایین آبیاری کنید تا آب اضافی روی برگها نماند.
  • با یک برس کوچک و نرم برگها را از خاک جدا کنید.
  • هر ۲ هفته یکبار با غذای گیاهی دارای فسفر بالا به گیاه کود دهید، اما فقط در فصل رشد فعال (بهار و تابستان)، فقط زمانی کود خود را شروع کنید که به نظر می رسد گیاه به تقویت بیشتری نیاز دارد.
  • بسیاری از گونه ها شرایط گرم (۶۵ درجه فارنهایت / ۱۸ درجه سانتیگراد یا گرمتر) را ترجیح می دهند، اگرچه برخی می توانند شرایط سردتر را تحمل کنند.
  • برگهای باریک و سبز تیره و ساقه های ساق دار نشان از این است که نور گیاه بسیار کم است. برگهای سبز روشن یا سفید شده نشان دهنده نور زیاد است. شرایط ایده آل برای تامین نور (نور آفتاب یا نور مصنوعی) برای این گیاه در ادامه مقاله آورده شده است.
  • گیاهان باید در هنگام رشد به گلدان های بزرگتر منتقل شوند. زمان مطلوب برای کاشت پس از پژمردگی برگها است.

 

african violet lights 367x500 - نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی با لامپ رشد گیاه

 

الزامات نور در پرورش گیاه بنفشه آفریقایی

بنفشه های آفریقایی نیز چون سایر گیاهان، برای فتوسنتز به نور نیاز دارند. در حالی که فتوسنتز اغلب با برگها و ساقه سبز گیاه همراه است، مهمترین عملکرد آن تبدیل کربن، هیدروژن و اکسیژن (به شکل دی اکسید کربن و آب) به انرژی قابل استفاده به نام کربوهیدراتهای گیاهی است. حتی زمانی که تمام مواد مغذی ضروری در دسترس گیاه باشد، نبود کامل نور خورشید به معنای واقعی کلمه منجر به گرسنگی می شود. در شرایطی که گیاه نور کافی دریافت نکند گل بنفشه آفریقایی متوقف می شود و برگهای آن شروع به زرد شدن می کند. همچنین به احتمال زیاد با عدم دریافت نور کافی تنها شاهد رشد برگ ها و دراز شدن ساقه ها خواهیم شد.

در حالی که نور کافی خورشید نمی تواند مضر باشد، نور زیاد نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در میان سایر علائم، نور بیش از حد باعث ایجاد لکه های قهوه ای در برگها و گلها می شود. این حالت مشابه آفتاب سوختگی است. علاوه بر این، نور زیاد می تواند باعث پیچ خوردن برگ ها شود.

برای کسب بهترین نتیجه در رشد و پرورش این گیاه، بنفشه های خود را در پنجره ای قرار دهید که در آن بیشترین زمان روز، نور دریافت می کند، یعنی پنجره ای با نور غربی یا جنوبی.

 

african violet led light 500x377 - نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی با لامپ رشد گیاه

 

 

لامپ رشد گیاه و بنفشه آفریقایی

اگر به دلیل نورگیر نبودن و یا عدم دریافت نور کافی خورشید در محیط پرورش گیاه قرار بر استفاده از چراغ رشد گیاه هستید. اول، هنگام انتخاب نور رشد، مهم است که مطمئن شوید که چراغ هر دو طیف قرمز و آبی نور را منتشر می کند. نور قرمز برای شکوفه دادن بنفشه آفریقایی ضروری است. نور آبی برای ایجاد فتوسنتز ضروری است و بنابراین، برای رشد برگهای سبز و تولید کربوهیدراتهای گیاهی حیاتی است. دوم، به خاطر داشته باشید که با کاهش فاصله از منبع شدت نور افزایش می یابد. به همین دلیل ، مهم است که منبع نوری (مثلا پروژکتور رشد گیاه) خود را در فاصله مناسب بالای گیاه نصب کنید. اگر بنفشه آفریقایی بیش از حد نزدیک به نور قرار گیرد، این امر منجر به سوزش برگ می گردد. چراغهای رشد عموماً باید با فاصله ۱۸ تا ۲۰ اینچ بالای بنفشه های آفریقایی نوع استاندارد نصب شوند و برای نوع مینیاتوری، باید تا حدود ۱۰ تا ۱۲ اینچ از بالای گیاه قرار گیرند.

سوم، لازم است به یاد داشته باشید که بنفشه های آفریقایی برای شکوفایی، روزانه حداقل به هشت ساعت تاریکی احتیاج دارند. در حالی که برای تولید فلوریژن (هورمون گلدهی) به مدت کافی نور نیاز دارند، خود فلوریژن تا زمان تاریک شدن باعث گلدهی نمی شود. به همین دلیل، بنفشه های آفریقایی باید بیش از ۱۶ ساعت در روز نور دریافت کنند. برای تنظیم درست مدت زمان نور، ممکن است بخواهید یک تایمر برای لامپ رشد گیاه ال ای دی خود تهیه کنید.

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --