مقالات رشد گیاه

پرورش و نگهداری گیاهان گوشت خوار با لامپ رشد گیاه

venus flytrap - پرورش و نگهداری گیاهان گوشت خوار با لامپ رشد گیاه

یکی از عجیب ترین و هیجان انگیزترین گیاهان موجود در طبیعت خانواده گیاهان گوشت خوار می باشند. این گیاهان با نوع تغذیه متفاوتی که دارند از سایر گیاهان متمایز شده و شرایط نگهداری خاصی را می طلبند. یکی از انواع این دسته از گیاهان ونوس حشره خوار است که آفتاب کامل را به سایه بیشتر ترجیح می دهد. پس روشنایی مناسب کلید بقای گیاه در محیط داخلی است.

 

 

 

 

LED BlueWhitePanel 500x245 - پرورش و نگهداری گیاهان گوشت خوار با لامپ رشد گیاه

 

ونوس حشره خوار و لامپ رشد گیاه

از آنجایی که تله های ونوس حشره خوار و اغلب گیاهان گوشت خوار هنگام رشد در فضای باز، آفتاب کامل را ترجیح می دهند و حتی قرار دادن گیاه در پنجره، نور کافی برای رشد گیاه را فراهم نمی کند، بنابراین باید از نوعی نور مصنوعی استفاده کرد که با برخورداری از طیف رنگ و تنظیم مناسب نور نیاز نوری گیاه را تامین نماید. در میان انواع نور مصنوعی موجود در بازار، با توجه به قیمت و میزان انرژی مصرفی و طول عمر چراغ رشد گیاه ال ای دی بهترین گزینه برای گیاهان گوشت خوار است. لامپ رشد گیاه ال ای دی می تواند نور زیادی را بدون گرم کردن گیاهان ارائه دهد، همچنین نسبت به سایر گزینه های روشنایی، مانند چراغ فلورسنت، از نظر مصرف انرژی بیشتر هستند. برای تامین روشنایی داخلی گیاه ونوس حشره خوار، لامپ رشد گیاه ال ای دی با نور سفید استفاده کنید. انجمن بین المللی گیاهان گوشت خوار توصیه می کند برای ونوس حشره خوار کاشته شده در گلدان با قطر ۱۰ اینچ از لامپ ال ای دی ۲۵ وات استفاده شود و به مدت ۱۴ ساعت در روز روشن باشد. این لامپ به گیاه ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ لوکس مورد نیاز را می دهد.نکته: از لامپ رشد گیاهی که برچسب «معادل وات» دارند اجتناب کنید، زیرا ممکن است نور کافی را تامین نکنند.گزینه پیشنهادی دیگر استفاده از چراغ ال ای دی ۱۲ وات با رنگ ارغوانی یا بنفش است. نور بنفش ساطع شده از لامپ رشد گیاه نور مورد نیاز رشد گیاه را تامین می نماید تنها ایراد آن ندیدن رنگ و زیبایی طبیعی گیاه است که در زیر رنگ بنفش قابل رویت نیست.دانشگاه میسوری اکستنشن توصیه می کند در صورت استفاده از لامپ های پیشنهادی بالا، جایگیری لامپ به گونه ای باشد که کل گیاه روشن شود و حدود ۶ تا ۱۲ اینچ فاصله داشته باشد. در صورت نیاز نیز می توان از یک تایمر برای صرفه جویی در وقت و تنظیم منظم و دقیق پروسه و تایم روشنایی و کمک به مراقبت خودکار از گیاه استفاده کرد. با استفاده از تایمر ۲۴ ساعته می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که ۱۴ ساعت در روز روشن باشد.

venus grow light 500x500 - پرورش و نگهداری گیاهان گوشت خوار با لامپ رشد گیاه

مراقبت از ونوس حشره خوار

یکی از روش های نگهداری و پرورش ونوس حشره خوار و سایر گیاهان گوشت خوار، قرار دادن آنها در تراریوم و یا گلدانی است که در آب باشد. این به تقلید از شرایط باتلاقی است که در آن گیاهان در فضای باز و محیط پرورش طبیعی خود رشد می کنند. برای خاک این گیاهان از پرلیت یا پومیس استفاده نکنید، زیرا ممکن است میزان نمک آنها بیشتر باشد و برخی کود نیز به آن اضافه شده باشد. برای مرطوب نگه داشتن خاک از آب لوله کشی استفاده نکنید. بنابر گفته باغ گیاه شناسی میسوری آب باران، آب اسمز معکوس یا آب مقطر برای رشد گیاهان گوشت خوار مناسب است. این گیاهان معمولا فقط حشرات زنده را می خورند که تهیه و تامین آن برای این گیاهان که در محیط خانه پرورش می یابند، مساله ای چالش برانگیز است. حال برای جایگزین نمودن این منبع غذایی می توان با موچین از کرم های خون که خشک شده و یا یخ زده هستند در تله این گیاهان قرار داد و اینگونه آنها را تغذیه کرد. کرم خون نوعی غذای ماهی است که در فروشگاه های فروش ماهی آکواریوم و یا حیوانات خانگی می توان خریداری کرد.

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --