مقالات رشد گیاه

اصول و نحوه تنظیم تهویه هوا در گلخانه

Principles and how to adjust the air conditioning in the greenhouse 924x450 - اصول و نحوه تنظیم تهویه هوا در گلخانه

هر گلخانه یا محیط داخلی برای رشد گیاهان جهت تضمین درستی عملکردش نیاز به تهویه دارد. اما در این بین سوالات زیادی قبل از نصب مطرح می گردد از جمله: چگونه ظرفیت صحیح فن را محاسبه کنیم؟ هنگام وارد کردن هوای تازه به محیط رشد به چه نکاتی توجه کنیم؟ جریان گردش هوا را به چه جهتی هدایت کنیم؟

برای یافتن پاسخ این سوالات و آگاهی یافتن از سایر مقوله های مربوط به تهویه هوا برای محیط داخلی پرورش گیاهان یا گلخانه با استفاده از لامپ رشد گیاه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

 

 

ضرورت تهویه هوا در گلخانه

محیط سرپوشیده چه گلخانه و چه چادر رشد گیاه نیاز به تبادل مداوم هوا دارد. گیاهان دی اکسید کربن (CO2) مصرف می کنند و رطوبت را به شکل بخار آب آزاد می کنند. اگر هوای استفاده شده پر از رطوبت را بیرون نکشید، گیاهان شما رشد نخواهند کرد و در معرض خطر کپک زدن قرار خواهند گرفت که کپک نیز محیط مرطوب را دوست دارد. به عبارت ساده، اگر تصمیم بر رشد گیاهان در زیر نور مصنوعی در یک فضای بسته را دارید، تهویه مناسب برای موفقیت امری ضروری است.

 

فن تهویه هوا 

فن تهویه هوا یا هواکش، هوای گرم و استفاده شده را به همراه هر بویی از اتاق رشد خارج می کند. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود یک فیلتر کربن به آن وصل کنید که به طور قابل اعتمادی عطر گیاهان خاص را جذب نماید. فن ها در اندازه و سایزهای مختلف هستند و بهترین کار این است که آنهایی را انتخاب کنید که جریان هوای توصیه شده کمی بالاتر از حداکثر خروجی فن شما را دارند.

هنگام انتخاب یک هواکش، پارامتر اصلی ما اندازه فضای رشد است. یک راهنمای مفید این واقعیت است که تمام هوای اتاق رشد باید تقریباً هر دقیقه تغییر کند، یعنی ۶۰ بار در ساعت. با ضرب حجم اتاق در ۶۰، تعداد تقریبی متر مکعب هوایی که باید در ساعت استخراج شود، به دست می آید. به عنوان مثال، یک چادر رشد گیاه به ابعاد ۱٫۲ در ۱٫۲  در ۲٫۰ متر حجمی برابر با ۲٫۸۸ متر مکعب دارد. این بدان معناست که ما باید ۱۷۲٫۸ متر مکعب (۲٫۸۸ ۶۰ x) هوا در ساعت خارج کنیم.

نکته: فن های مدرن EC بسیار کم صداتر و مقرون به صرفه تر از انواع قدیمی تر با موتورهای برس هستند.

 

کانال تهویه هوا

برای برخی از تنظیمات، لازم است هوا از اتاق رشد در فواصل طولانی‌تر استخراج شود. برای این منظور از انواع کانال های تهویه استفاده می شود. برای کانال های کوتاه تر و ساده تر می توان از کانال های آلومینیومی آلوفلکس استفاده کرد. مجرای دیگر کمبیفلکس نیز مجهز به لایه لمینت است که فشردگی آن را افزایش می دهد. اگر کسی بخواهد تا حد امکان نویز را کاهش دهد، کانال سونوفلکس با لایه عایق صدا یک انتخاب ایده آل است.

 

نکته: اتصالات بین کانال ها و فن ها را با تسمه فلزی محکم کنید.

 

ورودی هوا

اکثریت قریب به اتفاق چادرهای رشد مجهز به دهانه هایی در پایین هستند تا هوای تازه وارد شود. سوراخ های تهویه نیز در قسمت های بالایی جعبه رشد شما وجود دارد. آنها برای اتصال فن کار می کنند و از آنجایی که هوای گرم به سمت بالا حرکت می کند، فن در بالای چادر شما موثرتر است.

پرورش دهندگانی هستند که از پنکه ها نیز برای تامین هوا استفاده می کنند. به لطف این، آنها کنترل بیشتری بر آب و هوا در اتاق رشد دارند. فن های تامین عمدتا در عملیات های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند که در آن منبع غیرفعال ممکن است کافی نباشد. چه یک جعبه رشد کوچک باشد یا یک گلخانه بزرگ، مقدار هوای وارد شده باید همیشه کمی کمتر از حجم خارج شده باشد. به این ترتیب می توان کمی فشار منفی ایجاد کرد تا ابتدا تمام هوا از فیلتر عبور کند و هیچ بویی از اتاق رشد خارج نشود.

 

حرکت هوا (باد)

در طبیعت، گیاهان دائماً در معرض وزش باد هستند. به این ترتیب آنها به طور طبیعی تحریک می شوند تا ساقه های خود را سفت کنند. باد همچنین به ایجاد یک ریزاقلیم مناسب بین برگ ها کمک می کند و از آفات و ایجاد کپک جلوگیری می کند. در اتاق های رشد بسته، باد باید با انواع مختلف فن جایگزین شود. آنها هرگز نباید مستقیماً باد را روی گیاهان بوزند، در عوض بهتر است آنها را در فضای بین بالای گیاهان و نور قرار دهید.

همچنین می‌توانید برای صرفه‌جویی در فضای رشد خود، از خرید فن‌های گیره‌ای بهره ببرید. یک انتخاب محبوب برای باکس رشد گیاه متوسط ​​با فضای رشد ۱ تا ۲ متر مربع، پنکه گیره دو سرعته است. فن های گردشی برای چادرهای بزرگتر و اتاق های رشد مناسب هستند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --