مقالات رشد گیاه

پرورش زعفران با لامپ رشد گیاه در خانه

saffron led grow light 600x450 - پرورش زعفران با لامپ رشد گیاه در خانه

زعفران که یکی از ادویه های گران جهان است، از کلاله گل گیاه گرفته شده است. برای کاشت بنه (ساقه پیازی زیرزمینی) زعفران، به خاک زهکشی خوب و همچنین مخلوط ماسه درشت برای قراردادن در گلدان نیاز است. گیاه زعفران روزانه حداقل به ۸ ساعت نور آفتاب نیاز دارد، بنابراین آنها را در نزدیک پنجره ای قرار دهید که نور مستقیم زیادی دریافت می کند. حال در صورت نورگیر نبودن منزل یا محیط پرورش گیاه با بهره مندی از نور لامپ رشد گیاه می توان نیاز نوری این گیاه را تامین نمود. هنگامی که بنه های شما جوانه می زنند و به گل تبدیل می شوند، به محض باز شدن گل زعفران را برداشت کنید. با برداشتن کلاله ها و خشک شدن آنها، آماده استفاده از زعفران برای چاشنی بسیاری از غذاهای خوشمزه خواهید بود.

 

260 shiin7awjr322t 500x376 - پرورش زعفران با لامپ رشد گیاه در خانه

گام اول: آماده سازی محل کاشت

اولین گام، خرید بنه یا پیاز زعفران از مطمئن ترین و معتبرترین فروشگاه لوازم کشاورزی و باغداری است. سعی کنید بنه ها را به محض خرید بکارید تا سالم بمانند. برای این منظور یک گلدان سفالی با زهکشی مناسب انتخاب کنید. گلدان های سفالی که لعاب ندارند، گزینه مناسبی است. گلدان باید حداقل دو سوراخ زهکشی داشته باشد. زعفران در خاکی که بسیار مرطوب است خوب عمل نمی کند، بنابراین آب باید بتواند از یک گلدان قابل تنفس کاملا تخلیه شود. به دلیل اینکه فاصله هر پیاز کاشته شده از همدیگر حداقل باید ۲ اینچ (۵ سانتی متر) باشد، بنابراین گلدانی انتخاب گردد که بتواند تعداد بیشتری پیاز زعفران در خود جای دهد. یک لایه ماسه درشت در انتهای گلدان خود ایجاد کنید. جایگزین شن و ماسه درشت، می توان سنگ ریزه یا مخلوطی از چیزهایی مانند پیت آسیاب شده و خاک گلدان نیز قرار داد و این لایه به گونه ای پر گردد که بیشتر از یک ششم عمق گلدان باشد. بقیه گلدان با خاک مخصوص گلدان با زهکشی خوب پر شود. هنگام پرکردن خاک از گلدان حداقل ۲ الی ۳ اینچ (۵ الی ۷٫۵ سانتی متر) فضا از بالای گلدان بگذارید. زمانی که پیازها را کاشتید، یک لایه خاک به آنها اضافه کنید، پس مهم است که گلدان را کاملا با خاک پر نکنید.

 

گام دوم: کاشت بنه یا پیاز زعفران

بنه ها را در فاصله ۵ تا ۷٫۵ سانتی متری از هم در حفره هایی به عمق ۱۰ سانتی متر قرار دهید. پیازهای زعفران برای رشد به فضای زیادی نیاز دارند. اگر پیازهای شما بسیار کوچک هستند و ارتفاع آنها ۵ سانتی متر نیست، حفره خود را کم عمق کنید تا از پوشاندن آنها با خاک زیاد جلوگیری شود. زمان قرار دادن بنه ها در حفره ها باید قسمت باریک تر آنها رو به بالا و سقف باشد. هر بنه دارای انتهای گرد بزرگتر و قسمت باریک تر که نوک تیز است می باشد و زعفران از این قسمت نوک تیز جوانه می زند. بنه ها را با یک لایه ۵ سانتی از خاک گلدان بپوشانید و از همان خاک گلدان با زهکشی مناسب برای پرکردن بیشتر گلدان استفاده کنید. اگر بنه های شما از قبل دارای جوانه سبز رنگی است، این جوانه ها را با خاک نپوشانید. بنه ها را یکبار بعد از کاشت کامل آبیاری کنید. برای آب دادن به بنه ها از فنجان استفاده کنید. خاک را کاملا خیس کنید و سپس بگذارید آب اضافی خارج شود. تا زمانی که جوانه سبز آنها ظاهر نشود، نیازی به آب دادن به بنه های زعفران ندارید. گلدان را نزدیک پنجره ای قرار دهید که روزانه ۸ ساعت نور خورشید دریافت می کند. زعفران برای رشد به نور زیادی نیاز دارد، بنابراین قرار دادن آن در منطقه ای که روزانه ۸-۱۰ ساعت از نور مستقیم خورشید دریافت می کند، ایده آل است. گلدان را در فاصله ۳۰ الی ۶۰ سانتی متری از پنجره قرار دهید و در صورت امکان پنجره ای که رو به جنوب یا غرب باشد انتخاب گردد. در صورت عدم وجود نور در خانه و یا نورگیر نبودن محیط، نیاز نوری این گیاه با چراغ رشد گیاه تامین
می گردد و این نور مصنوعی همانند نور خورشید عمل می کند.

اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید، ممکن است بخواهید گلدان را روی یک منبع گرمایشی چون فن کویل قرار دهید تا از میزان گرم بودن محیط و گلدان مطمئن گردید. مراقب ظاهر شدن جوانه های سبز قبل از آبیاری مجدد آنها باشید. این کار احتمالا بین ۶ تا ۱۰ هفته از زمان کاشت آنها طول خواهد کشید. هنگامی که سنبله های کوچک سبز رنگی از خاک بیرون آمد، می توانید گیاهان زعفران را به طور کامل آبیاری کنید. قبل از آبیاری گیاه هربار که در حال رشد است، صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود.

 

57806159 500x375 - پرورش زعفران با لامپ رشد گیاه در خانه

 

گام سوم: برداشت زعفران

روزی که گل های زعفران باز می شود، روز برداشت آنهاست. زمانی که گیاه زعفران شروع به شکوفایی می کند، هر روز گلها را بررسی نمایید تا باز شوند تا کلاله های نارنجی مایل به قرمز ظاهر شوند. تقریبا یک ماه طول
می کشد تا گیاه پس از جوانه زدن شکوفا شود.

با انگشتان یا موچین کلاله را بردارید، همچنین می توانید هر کلاله را با گلی که هنوز به گیاه متصل است بردارید، یا می توانید گلها را قطع کنید تا حذف کلاله ها آسان تر شود. از موچین برای بیرون کشیدن دقیق هر کلاله استفاه کنید. هر گل دارای ۳ کلاله است که باید با دقت کنده شود. قبل از کندن، موچین و دستان خود را تمیز کنید. کلاله تنها قسمتی از گل است که باید برداشت کنید زیرا بقیه آن سمی است.

کلاله ها را روی حوله کاغذی در یک مکان گرم و خشک بگذارید تا ۳ الی ۴ روز خشک شوند. زمان خشک شدن است که پی به سخت شدن و کوچک شدن آنها می برید. در روز سوم بررسی کنید که آیا خشک شده اند یا نه. کلاله های زعفران را بین لایه های دستمال کاغذی قرار دهید تا گرد و غبار یا سایر آلودگی ها روی آنها نریزد. تا زمان مصرف، زعفران را در ظرفی محکم نگه دارید. زعفران ۲ ال ۳ سال در ظرف نگهداری شده در دمای اتاق دوام می آورد.

 

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --