مقالات رشد گیاه

نحوه پرورش گوجه فرنگی با لامپ رشد گیاه ال ای دی در داخل خانه

tomatoes under led grow lamp - نحوه پرورش گوجه فرنگی با لامپ رشد گیاه ال ای دی در داخل خانه

تصور کنید، گوجه فرنگی های خوشمزه و تازه در تمام طول سال در اختیار شماست، تقریبا هر کسی، حتی افراد مبتدی در زمینه کشت و پرورش گیاهان نیز قادرند تا در محیط خانه این تصور را تحقق بخشند. تنها قانون مهم استفاده ار عناصر ضروری برای جوانه زنی و رشد، از جمله خاک زهکشی شده، آب مناسب و دمای مناسب و نور کافی می باشد. این مقاله راهنمایی ساده و گام به گام برای پرورش گوجه فرنگی در داخل خانه است که در سیستم نوردهی آن از لامپ رشد ال ای دی استفاده شده است.

 

گام اول: انتخاب بذر گوجه فرنگی

دو نوع بذر برای گوجه فرنگی وجود دارد. یک مورد گوجه فرنگی مشخص و شناخته شده است که به ارتفاع خاصی رشد می کند و اولین دوره میوه را تولید می کند و پس از آن رشد آن متوقف می شود. نوع دیگر که نامشخص است؛ زمانی که رشد می کند، میوه را به روش تخم گذاری تولید می کند. گونه دیگر بعد از شکوفا شدن، میوه های بیشتری تولید می کند و در طول فصل می رسد و اغلب برای کشت در محیط داخلی توصیه می گردد، تنها ایراد آن هرس نمودن مرتب آن می باشد.

 

گام دوم:انتخاب مکان مناسب برای گیاه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در شرایط مرطوب و گرم بهتر جوانه می زند. برای رویش گوجه فرنگی در داخل خانه به نور زیادی نیاز است. اطمینان حاصل کنید که مکان انتحابی شما دارای خاک با تخلخل زیاد، اسیدیته کمی و زهکشی متوسط باشد.

 

گام سوم: معرفی چراغ رشد ال ای دی

گوجه فرنگی برای تولید میوه به ۸ ساعت روشنایی روزانه نیاز دارد. گوجه فرنگی به دلیل حساسیت بالایی که دارد در صورت قرار گرفتن در معرض دمای سرد رشد کندی را تجربه می کند. بنابراین، انتخاب چراغ رشد LED برای کشت و پرورش این گیاه در محیط داخلی بهترین گزینه است.

برای جوانه زنی و رشد، درجه حرارت باید بین ۷۱-۷۵ درجه و ۷۹-۷۵ درجه فارنهایت باشد. لامپ رشد گیاه امکان کنترل و تنظیم روشنایی را نیز برای کاربر فراهم می کند. در طول ۳ تا ۵ هفته اول به طور روزانه گیاهان را با ۱۲ ساعت نور جوانه بزنید. پس از این مدت، زمان روشنایی را بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز برای ۲ تا ۳ هفته افزایش دهید و در پایان می توانید طول مدت روشنایی را تا ۱۰ ساعت در روز تا زمان باردهی و تولید میوه کاهش دهید.

 

مزایای نور مصنوعی ال ای دی برای گیاه گوجه فرنگی:

-امکان و اجازه کشت در طول سال را می دهند.

-باعث جوانه زنی و رشد گوجه فرنگی رویشی می شوند.

-انرژی کمتری نسبت به چراغ های سدیم با فشار بالا مصرف می کنند

-آنها عملکرد میوه گوجه فرنگی را افزایش می دهند.

 

گام چهارم: کاشتن بذر گوجه فرنگی

زمانی که چراغ رشد گیاه در مکان مورد نظر تنظیم گردید زمان کاشت بذرها فرا می رسد. بذرها باید در سینی مخصوص که مملو از خاک مناسب است در فاصله ۶ سانتی متر از هم و عمق حدود ۳ تا ۴ میلی متری خاک کاشته شود. در حالی که چراغ رشد LED گرمای کافی را برای رشد ایجاد می کند، ممکن است لازم باشد گیاهان را با یک پلاستیک با فویل بپوشانید تا رطوبت و گرما را حفظ کند. به یاد داشته باشید که نهال های خود را بیش از حد آبیاری نکنید، حتی اگر خاک شما باید زهکشی خوبی داشته باشد.

 

starting tomatoes indoors 500x333 - نحوه پرورش گوجه فرنگی با لامپ رشد گیاه ال ای دی در داخل خانه

 

گام پنجم: نهال ها را پیوند زنید

جوانه زنی بین ۵ تا ۱۰ روز رخ می دهد، پس از آن باید نهال ها به گلدان جدید انتقال یابد. زمانی که نهال ها حدود ۳ اینچ ارتفاع دارند و یک یا دو برگ دارند، به داخل یک گلدان ۳٫۵ تا ۵ گالنی ببرید. خاک بیشتری به اطراف نهال خود اضافه کنید و کمی آب دهید. این کار به شما کمک می کند تا یک سیستم ریشه خوب ایجاد شود. هر دو هفته یکبار به گیاهان خود کود دهید و آنها را به طور منظم بچرخانید تا حداکثر نور و تولید میوه در صورت نرسیدن نور رشد به تمام اطراف گیاه انجام شود.

 

گام ششم: گیاه گوجه فرنگی را به چوب محکم نمایید

گوجه فرنگی فاقد توانایی خودداری طبیعی است و تمایل دارد روی زمین پراکنده شود. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز به چوب هایی تمیز و استریل می باشند تا گیاه به آنها محکم گردد، و تمیزی آنها به دلیل عدم ورود مواد شیمیایی به خاک می باشد. این پایه یا چوب ها باید بین ۳ تا ۶ اینچ باشند و بعد از گل دهی یا کاشت در گلدان قرار داده شوند تا از آسیب رساندن به ریشه جلوگیری شود.

 

tomato growing indoors 500x322 - نحوه پرورش گوجه فرنگی با لامپ رشد گیاه ال ای دی در داخل خانه

 

گام هفتم: گرده افشانی گوجه فرنگی

گرده افشانی برای گیاهان ضروری است زیرا گیاهان در داخل محیط خانه با حشرات گرده افشان تماس ندارند. در حالی که گلها شکوفه می دهند تا گرده پخش شود. برای این کار می توانید ساقه گیاه را کمی ضربه بزنید و یا با گوش پاک کن برای انتقال گرده از یک گل به گل دیگر استفاده کنید.

 

گام هشتم: هرس کردن گیاه

هرس مکرر و زودهنگام بیماری های گیاهی را از بین می برد و سبب رشد سالم گیاه نیز می گردد. زمانی باید گیاه را هرس نمود که برگ ها و ساقه آن در زیر اولین مجموعه گل شروع به زرد شدن نماید. در صورت وجود مکنده در اطراف گیاه حتما نسبت به حذف آن اقدام نمایید که در غیر این صورت منجر به کاهش عملکرد گیاه می گردد. علاوه بر این برگ های زرد را با بلوغ گیاه حذف نمایید، این برگ ها از قند گیاهی بیشتر از آنچه تولید می کنند استفاده می کنند، اما به طور طبیعی پژمرده شده و می میرند.

 

گام نهم: برداشت محصول و میوه گوجه فرنگی

اکثر انواع گوجه فرنگی ها حدود ۶۰ تا ۸۰ روز پس از جوانه زنی میوه می دهند، هنگامی که به اندازه و رنگ نهایی میوه رسید، آن را برداشت و بچینید. گیاهان خود را اغلب آبیاری کنید و مطمئن شوید که دمای محیط داخلی در محدوده قابل قبول برای عملکرد بهتر باقی می ماند. همچنین می توانید میوه های سبز و نارس را جمع آوری کرده و در کیسه های کاغذی قرار دهید تا کامل برسند.

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: -- بارگیری کد امنیتی --